7óra7

A legényestől a rock and rollig, avagy mi az, hogy kortárs néptánc?

A legényestől a rock and rollig, avagy mi az, hogy kortárs néptánc?

2016. 12. 03. | TörökÁkos

Különös, esetenként megejtő élmény volt a SŐT7 fesztiválon, mennyiféle és milyen erejű megszólalásra képes ez a műfaj.

A néptánc sokunk számára népviseletbe öltözött nőket és bajszos férfiakat jelent, akik vagy a csizmaszárukat csapkodják virtuóz lábmozdulatok közben, vagy egymásba kapaszkodva pörögnek és forognak. Mások számára  a hagyományőrzés és -ápolás fontos része, értő ínyencként élvezik a különféle tájegységek sajátos táncformáit. A Sissi Őszi Tánchét a Bethlen Téri Színházban mindkettőjüknek tudott újat mutatni. 

dunaujvaros_ori_gyorgy.JPGBackstage (fotó: Őri György)

Erre már önmagában is képes volt az első nap, amire a legutóbbi Zalai Kamaratánc Fesztivál díjazott előadásaiból szemezgetett Szögi Csaba, a SŐT7 fesztiváligazgatója. Az itt látott hat, rövid koreográfia közül voltak, amik közelebb álltak az autentikus néptánchoz, mások az eredetüket hordozva messzire vagy még messzebbre mozdultak ki belőle.  Noha bizonyosan igaza van Fuchs Lívia tánctörténésznek, aki az est utáni beszélgetésen elmondta, hogy alapvetően nincsen új a nap alatt, és ezt az aznapi kínálat sem cáfolta számára, sokunknak mégis különös, esetenként megejtő élmény volt, mennyiféle és milyen erejű megszólalásra képes ez a műfaj.

Az Angyalföldi Vadrózsák Táncegyüttes két fesztiváldíjas előadása talán éppen a két végletet mutatta meg. Egység-kétség című darabjuk víztiszta  és szellemes mozgásos képletekben láttatja, mire megyünk az egységre vágyó, arra képtelen világunkban. Talán kicsit túlzottan is víztisztára sikeredett, ami miatt éppen a kétség szenvedett csorbát. A Bukovinai ballada című koreográfiájuk autentikus néptánc elemeket hoz színházi helyzetbe, és a többször is otthonuk elhagyására kényszerített bukovinai székelyek történetén keresztül, bőröndökkel és egymásba kapaszkodó, néhol egymást elvesztő párokkal egy nagyon is modern jelenséget mutat meg. És teszi ezt megrendítő érzelmi töltettel.

egysegketseg_majnik_zsolt.JPGEgység-kétség (fotó: Majnik Zsolt)

Appelshoffer János és Kádár Ignác duója („Minden egész eltörött”) egy energikus, életerőtől duzzadó fiatalabb és egy melankolikus idősebb férfi közös történése. Az előadások utáni beszélgetésen kiderült, hogy sokan sokféleképpen értik ezt a történést, kik az autentikus és a színházi (tematikus) néptánc közötti vívódásként, ami két jó barát szakításához is vezethet, mások az idős férfi haláltáncaként, amiből a fiatal újra meg újra próbálja visszahúzni. Sokat elárult a néptáncon belüli (több évtizedes keletű) érzelmi és szakmai békétlenségről, amikor a beszélgetésen Appelshoffer csendes beletörődöttséggel elmondta, hogy „régebben elég volt egy sorban verbunkot táncolni ahhoz, hogy azt feltételezzék a koreográfusról, hogy van mondanivalója, de ma már teljesen más világ van”.  

Az autentikustól legtávolabb a Csepp Táncműhely Graviton című koreográfiája került, amely a férfi, a nő és a gondolkodás közötti vonzások-taszítások egyértelmű mozgásos látképét adja Vivaldi zenéjére.  A Magyar Nemzeti Folklór Műhely Visszanéztem félutamból című munkája Árus Ferencet, az egykori, virtuóz táncost és koreográfust idézi meg három táncossal egy poétikus  felütésű koreográfiában. Az idéző Kamara Táncszínház Jövő7 című darabja, mint már címéből is kikövetkeztethető , előre tekint. Szinte plakátszerű egyértelműséggel, ám nem hatástalanul ábrázolja a  népiségére büszke közösségek manipulálásának jól ismert korképletét,  majd mutatja meg, ahogy végül  (szentelt) víz alá kerül a nézőközönség is. Mindenki maga döntheti el, hogy ez a megoldás megnyugtató vagy még a vezéreszmény diktatúrájánál is rémisztőbb számára.

appel_hont_angela_vag.JPG„Minden egész eltörött” (fotó: Hont Angela)

A fesztivál harmadik napján láthattuk a Dunaújvárosi Bartók Táncszínház Backstage című táncelőadását, amely önmagát fordítja ki: egy képzeletbeli (és részben be is mutatott) táncelőadás kulisszái mögé nézhetünk be. Szerelem, férfiak közötti versengés, lassan készülődő nők, szívatások – a táncos és a nem táncos lét sztereotípiáit mutatták meg nekünk a dunaújvárosiak egy jó sodrású, könnyen emészthető produkcióban. Arról is számot adtak az öniróniában dúskáló darab során, hogy a néptánctól kezdve a kortárs táncon keresztül egészen a szteppig jól képzett táncosok.

Másnap a Tabán Szerb Néptánccsoport, egy helyi, hetedik kerületi folklór táncegyüttes mutatkozott be a fesztivál keretén belül. A kisgyerekektől a serdülőkorúakon át a felnőttekig – tánccal, énekkel és zenével. Körtáncaikat nézve az jutott eszembe, vajon mennyire jellemzi a néplelket az, hogy amíg a Balkánon és Görögországban férfiak és nők körben együtt, minden alá- és fölérendeltségtől mentesen táncolnak, addig a magyar néptánc – a nők által karban körbeállt legényeseivel, alapvető férfivirtusával - finoman fogalmazva  maszkulin. Szögi Csaba az előadás után mindennek a történelmi hátterét is elmesélte: az archaikusabb körtáncok a törökök által uralt területeken maradtak meg, ezért jellemzőek keletre és délre, ahová nem ért el a reneszánsz korában az olasz (ugrós) tánc, sem a német (pörgetős) „rock and roll”. Magyarországon ráadásul a katolikus egyház pogánynak minősítette és tiltotta a körtáncot, kizárólag a női, éneklős kartáncot tűrte el.

kolo_ivan_jaksity.JPGSzerb kóló (fotó: Ivan Jaksity)

A fesztivál zárónapján a Pécsi Művészeti Szakgimnázium növendékei mutatták meg, mit lehet tanulni náluk. Szemmel láthatóan ez kevésbé a néptánc, és sokkal inkább a kortárs balett – míg az utóbbiban a mozdulataik és az előadásmódjuk a profikkal is versenyre kelt, előbbiben inkább csak kipipálhattuk, hogy ez is benne van az órarendben.

Kívülállóként mindig megmosolyogtam, hogy majd’ minden férfi néptáncos bajuszt visel, miközben már vidéken is elvétve látni bajszos embereket. Ezen a fesztiválon és az első napot követő beszélgetésen valamit megérezhettem ebből a világból, mert egyszer csak azon kaptam magam, hogy szeretnék sötét hajú, bajszos férfi lenni. És ezen most nem ér nevetni.

(Sissi Őszi Tánchét - 2016. november 19-25.)

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr9612018669

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása