Miért érdekelték annyira az embereket a „törpök”, a „szakállas nő” és a bennszülöttek előadásai a századfordulón? Hogyan hatott a nyugati testkép a hagyományos japán színházra?
Egykori és jelenlegi szerzőkollégánk, Cseh Dávid és Hajnal Márton hatrészes előadássorozatukban kultúrákon átívelve vizsgálják a színészi test és a szerep szét- és összetartó történeteit a Pesti Bölcsész Akadémián.
A kurzus célja bemutatni, hogy a 19-20. században megváltozó testtudat miképpen hatott a nyugati, illetve keleti színház testhasználatára. A két előadó megfogalmazásában: Nyugaton, a századforduló előtti színházban a színész teste háttérbe szorult, láthatatlannak kellett lennie, amelyen keresztül a néző tökéletesen megismerheti a drámaíró által kitalált szereplőt. Ahogyan azonban a test egyre inkább a középpontba került a gondolkodásban, úgy a színpadon is mind inkább a színészek testi sajátosságai lettek hangsúlyosak. Ennek a jelenségnek korai hírnökei a freak showk vagy a japán vendégjátékok. A folyamat azonban fordítva is hatott: az előadók a sorozat második felében azt elemzik, hogy a nyugati színház testhasználata miképpen forgatta fel a hagyományos keleti nót, kabukit és bunrakut.
A Pesti Bölcsész Akadémián az ELTE BTK doktori iskoláinak hallgatói tartanak nyilvános előadásokat, kurzusokat a legkülönfélébb témákban. Az előadók kutatási eredményeikről, kedvenc témáikról beszélnek. Bemutatják az őket foglalkoztató kérdéseket, és megosztják saját olvasataikat, megformált véleményüket az érdeklődőkkel, majd az előadásokat követően beszélgetésre hívják a közönséget.
Hajnal Márton, Cseh Dávid
A kurzus menete:
2015. november 9., hétfő 18.00
A Másik teste -- Hajnal Márton
Az előadás középpontjában a 19-20. század fordulóján megváltozó testkép és ennek a nyugati színházra tett hatása áll. A test elméleteinek általános bemutatása után szó lesz az emberi állatkertek és külföldi vendégjátékok hatásáról a nyugati színházra. Ezen kívül az előadó röviden ismerteti Erika Fischer-Lichte kettős felosztását a színész testének kapcsán, a fenti jelenségek megvilágítása érdekében.
2015. november 16., hétfő 18.00
A Freak Show-k hatásmechanizmusa -- Hajnal Márton
Az előadás számba veszi a Freak Show-k iránti érdeklődés megnövekedésének lehetséges okait a 19-20. század fordulóján. A Freak Show-k bemutatása, történeti áttekintése után az előadó elemzi társadalmi hatásukat, a mássághoz való viszonyukat, illetve felvillantja azokat a jelenségeket, amelyekben máig továbbélnek.
2015. november 23., hétfő 18.00
A rendezők teste -- Hajnal Márton
Az előadás a 20. század talán legizgalmasabb rendezőinek elméleti és gyakorlati műveiből szemezget (Reinhardt, Artaud, Barba, Brook, stb.). Az előadó megvizsgálja, hogyan hatott a munkásságukra a keleti színház, és ezen belül különös figyelmet szentel a színészi test újfajta koncepcióinak.
2015. november 30., hétfő 18.00
Az újra felfedezett test: A nyugati naturalista színház megjelenése Japánban I. -- Cseh Dávid
A Meidzsi-restauráció (1868) után az új, nyugatról érkező színházi formák egyre gyorsabban nyertek teret Japánban. Éles ellentétben álltak a hagyományos nó, kabuki és bunraku színházakkal: az ember viselkedésével és testével kapcsolatos új látásmódot képviseltek, és sokáig úgy tűnt, hogy el is söprik elődeiket. A háromrészes előadás középpontjában a japán színháztörténet azon időszaka áll, amely során a rohamosan változó Japánban a színpadokon új testek jelentek meg - kimonó helyett öltönyben, szoknyában, cipőben.
Első alkalommal a hagyományos japán színháznak a játszó személyek testét elrejtő formáiról esik szó..
2015. december 7., hétfő 18.00
Az újra felfedezett test: A nyugati naturalista színház megjelenése Japánban II. -- Cseh Dávid
Az előadás-sorozat második alkalmával a megjelenő nyugati testek okozta sokkhatásról és a színházban bekövetkezett átmeneti időszakról lesz szó.
2015. december 14., hétfő 18.00
Az újra felfedezett test: A nyugati naturalista színház megjelenése Japánban III. -- Cseh Dávid
A záró előadás a huszadik század eleji, változó japán színházi testkép és a későbbi tendenciák köré épül.