Furcsa levél érkezett június 7-i keltezéssel a fővárosi fenntartású iskolákba és nevelési intézményekbe. Az iratban – amelynek száma FPH033/40-23/2012. – Budapest oktatási és kulturális főpolgármester-helyettese, Csomós Miklós a Turay Ida Színházhoz kapcsolódó, magántulajdonú Magyar Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Színház színházi programjait ajánlja az iskolaigazgatók figyelmébe.
A promóciós levél, amely a Főpolgármesteri Hivatallal való együttműködésre hivatkozva a Magyar Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Színház "önként vállalt" feladatáról követendő példaként tesz említést (a gyermekek és fiatalok nevelése, szórakoztatása az emberi értékek kiemelésével), az iskolaigazgatók figyelmébe ajánlja a színház "gyermek és ifjúsági bérletek igénybevételének és kihasználásának" lehetőségét, "amely a gyermekeket és fiatalokat elindítja, illetve megtartja a kultúra felé vezető úton".
A főpolgármester-helyettesi nyomásgyakorlás azért különösen visszás, mivel a főváros két gyermekszínházat is fenntart az adófizetők pénzéből (Budapest Bábszínház, Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház). Számtalan kérdést vet fel, hogy a városvezető miért nem a "saját" színházait, hanem egy különösebb szakmai reputáció nélküli magánszínházat (a József Attila Színházhoz immár sok szállal kötődő Turay Ida Színház "társvállalkozását") ajánl a tanárok figyelmébe.
Update: Csomós Miklós válasza itt olvasható
Csomós Miklóstól e-mailben szerettük volna megtudni, milyen együttműködés zajlott az elmúlt tanévben a Főpolgármesteri Hivatal és a Magyar Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Színház között, illetve hogy mely előadásokra, előadássorozatra céloz, amely megfelelt a jelzett elvárásoknak. A megfelelést milyen tanulói-pedagógusi visszajelzések alapján állapították meg? Milyen szakmai (pedagógiai/színházi) visszajelzés született a jelzett intézmény előadásairól? Kíváncsiak voltunk arra is, hogy az ajánlás milyen szempontok szerint készült.
Megkérdeztük, hogy vajon ez a levél azt jelenti-e, hogy a Főpolgármesteri Hivatal elégedetlen például az általa fenntartott Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház tevékenységével, amely Európa- és világszintű elismerésekkel övezve végzi munkáját két évtizede? Hogy mi az oka annak, hogy Budapest főpolgármester-helyettese nem az általa fenntartott színházakat, hanem egy nyilvánosan hozzáférhető szakmai visszajelzésekkel nem rendelkező magánszínházat ajánl az iskolaigazgatók figyelmébe? Ráadásul olyat, amely családilag és vállalkozásilag is köthető az ugyancsak a főváros által fenntartott József Attila Színház igazgatójához. A főpolgármester-helyettes kérdéseinkre a mai napig nem válaszolt.
Az utóbbi időben gyakorlattá kezd válni, hogy az oktatás- és kultúrpolitika nyomást gyakorol a pedagógusokra egy-egy színház vagy előadás nézőszámának növelése érdekében. Legutóbb Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár vállalt részt a Madách Színház Én, József Attila című előadásának népszerűsítésében.
_Kapcsolódó:_