7óra7

Tamara vagy Guppi?
7óra7: (8/10)
Közösség: (0/10)

Tamara vagy Guppi?

2011. 07. 07. | Turbuly Lilla

A fiatal orosz drámaíró, Vaszilij Szigarjev darabja játszódhatna bárhol, hiszen igénytelen, szürke guppi-létbe kényszerült, kényszerített vagy egyszerűen csak belesodródott asszonyok vagy férfiak mindenütt élnek. Van azonban valami, ami sajátos kelet-európai színezetet ad a történetnek: ahogy az az előadás második felében kiderül, a véletlennek tűnő események hátterében nagyon is tudatos manőverek állnak, a cél pedig nem más, mint a közös lakás megszerzése. De ne gondoljunk ám valami csodapalotára, a férj az egyszobás, lepattant panelért harcol, és aki látott már a környezetében kizárólagos lakáshasználatért is folyó válópert, nem fogja az írói képzelet életidegen túlkapásaként értékelni a haditervet.

A díszlet éppen e harc tárgya, a lakótelepi szoba. Adrian Ganea munkája telitalálat a maga nemében: zsúfolt, eklektikus ízléstelenséggel berendezett, félbevágott helyiség félbevágott tárgyakkal, szarvasbőgéses falvédővel, rengeteg csecsebecsével, porcelánnippel, horgolt takaróval leterített kanapéval, és az örökké bekapcsolt tévével. (De ha már a térnél tartunk, azt is meg kell jegyezni, hogy a kisvárdai helyszínen, a Művészetek Háza kamaratermében sajnos sok minden láthatatlan maradt a nézők egy része előtt a terem rossz adottságai és a nézőtér egészen furcsa kiképzése miatt.)

Az előadás első részében nem derül ki, hogyan került Pása Tamara lakásába. Már-már abszurd párbeszéd zajlik köztük a vendéglátás alapvető rituáléiról, hogy a borosüveget ki kellene bontani valahogy, de mivel ez sokadszori kísérletre sem sikerül, igyanak inkább teát – ahhoz csak a tea hiányzik, de legalább van forró víz és kockacukor. Angol vígjátékba illő párbeszédük akkor válik igazán abszurddá, és akkor derül ki, hogy az asszonnyal tényleg valami komoly baj van, amikor kislánya elvesztését csak úgy, mellékesen, az előbbiekhez hasonló súlyú történésként említi. A két ember között lassacskán kialakul valamiféle kapcsolat, és egyre többet megsejtünk Tamara életéből, ha az egyáltalán életnek nevezhető. Aztán amikor Hamupipőkéből ez a találkozás már majdnem királylányt varázsolna, és már majdnem elandalodnánk a híres filmek híres csókjeleneteiből összeállított tévés betéten, egy hirtelen váltással megjelenik a színen a férj. És ettől kezdve nem csupán a történet vesz éles fordulatot, és nem csak Pása reménykeltő megjelenése kerül kijózanító fénytörésbe, de a játék stílusában is váltást jelent Tamara és Pása (Berekméri Katalin és Zalányi Gyula) csendesebb kettőséhez képest Ljonya (Gáspárik Attila) harsány-erőszakos, mindent meghatározó jelenléte.

Guppi Érdekes módon a kisvárdai műsorfüzetben olvasható egy negyedik szereplő neve is, Vaszilijé, akit Harsányi Zsolt (az előadás rendezője) alakítana, de nem alakít, vagyis mégis, ugyanis az eredeti darabban szereplő narrátor lenne ez a bizonyos Vaszilij (v.ö. a szerző nevével), de a narrátort a rendezés elhagyja, ahogy a darab eredeti végét is. Itt attól tragikus, vagy legalábbis hétköznapian szomorú és reménytelen a végkifejlet, hogy Tamara szegény megmarad guppinak, ebbéli állapotának emblematikus képeként az előadás végén a hátán tartja a tálcát a kanapén ülő két férfi előtt.

Az összeszedett, határozott vonalvezetésű rendezéshez színvonalas színészi alakítások társulnak. Berekméri Katalin szép ívet ír le, amíg bejárja az utat gyámoltalan báblététől (hogy egy kis képzavarral éljek) tiszavirág-életű pillangóságáig, majd onnan vissza a bábállapotba. Gáspárik Attila bicskanyitogatóan önző és embertelen Ljonyát, Zalányi Gyula pedig gyenge, de a másik férfi mellett nagyon is emberi Pását rajzol elénk. Mellette Guppi akár még Tamara is lehetne.

_(Magyar Színházak XXIII. Kisvárdai Fesztiválja, 2011. június 21.)_

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr528002575

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása