Paul Claudel, Arthur Honegger: Johanna a máglyán (Nemzeti Színház)
7óra7 | 3 pont |
---|---|
Közösség | 4.80 pont |
Idő | 1 óra 20 perc, szünet nélkül |
Nemzeti állampropaganda az erkölcs máglyáján

A rémmese jelleg leginkább az Olekszandr Bilozub által tervezett díszletnek, jelmeznek, valamint Varga Járó Ilona maszkjainak köszönhető. Van itt minden: disznófejű nagyúr, rengeteg csöccsel meg pöccsel, meredező hímtagú szamár, steampunkos tolókocsi, műmellek, lángoló angyal, templom-homlokzat gyerekarcokkal, folyton hulló papír, a fél színpadot betöltő faág, jó két méteres kard és folyton mozgó, emelkedő, süllyedő, kietlen krátereket teremtő színpad – a végtelenségig sorolhatnám a látványorgia részleteit, impozáns és lenyűgöző az a grandiozitás, ahogyan a Nemzeti színpadának minden négyzetcentimétere ki van töltve, ha más nem, egy énekes, táncos vagy színész biztos ott áll a rés helyén. (Vö: Színházunk nem rés, hanem.)
Ha valaki egy pillanatra elunná magát a részletgazdag tájképben, azt biztos felébreszti Bozsik Yvette energikus, a tömegeket is könnyedén használó, nagy mozdulatokból építkező koreográfiája. Szükség is van a vizuális orgiára, mert auditíve bizony jócskán sántít a produkció. Ugyan a színészek és énekesek profin vannak hangosítva, szinte lehetetlen észrevenni, hogy mindent hangfal közvetít, de a zenekart már könnyedén elnyeli a Nemzeti borzasztó akusztikája. A Strausz Kálmán vezette zenekar ugyan visszafogott érzelmességgel, pontosan, az éles váltásokat hatásosan adva át játssza Honegger zenéjét, mégis csak erőtlen aláfestője tud lenni az estének. Hangosítás ide vagy oda: így van ezzel egyébként minden kórusmű, minden dialóg, de minden mondat is.

Vidnyánszky Attila rendezése ugyanis egyáltalán nem törődik Paul Claudel művével, hogy történik-e benne színházilag bármi érdekes, van-e benne bárminemű feszültség, ne adj’isten, karakterek (dramaturg: Rideg Zsófia). Azt ugyanis nehéz feszültségnek nevezni, hogy Szent Johanna maga a megtestesült jóság, aki meg ellene van, az mind gonosz, csúnya és rossz. Sőt, több mint unalmas, pláne, ha azt vesszük, hogy a darab onnan indul, hogy Johannát már elfogták, zajlik a tárgyalása, Európa vezetői azon munkálkodnak, hogy minél több fa legyen a máglyán, miközben mi végignézhetjük a szűz flashbackjeit, kezdve onnan, hogy őt kiválasztotta az úr, és adott neki egy méretes kardot, hogy azzal hirdesse a szeretet igéjét.

A gonosz Európa megöli a jó és igaz Johannát – nagyjából ennyi az előadás üzenete, amit annyival is le lehetne tudni, hogy valaki kiáll a színpadra, és elmondja; igazán nem szükséges ekkora feneket keríteni neki. Néhány fotón látható, hogy ez a gonosz Európa nagyon is konkrétan érthető: ugyanis európai politikusok arcai vannak az Európának kikiáltott kártyákra rajzolva, egy-egy helyi lap címével. Ez aztán odamondás a javából, nagyon kemény, nagyon határozott – csak nehogy valaki észrevegye, speciel a balkonon nem is látszik. Vidnyánszky Attila rendezése Claudel darabja helyett azzal van elfoglalva, hogy minél többször elmondja, milyen jó Johanna és milyen gonosz a többi, aki elégeti – de ezt a rossz értelemben vett népiskolát bármely más darab kapcsán is el lehetne követni, hiszen itt teljesen mellékes minden figura, minden kimondott szó.
Johanna alatt terem is egy szép, rózsás rét, meg angyalok emelik a magasba, sőt, halála után ő maga is az égbe száll, a többi meg mind rothadt, mint valami lázálomszerű legendában. Színháznak csak azért látszik a Johanna a máglyán, mert nagyon hatásos, látványos dolgok vannak köré blöffölve, egyébként abszolút formátlan (pontosabban ez a forma nem találkozik az alapművel) és céltalan. Nincs rajta mit boncolgatni: mindent effektíve elmondanak a színpadon, a művészek áhítattal előadják a művészetüket – közben meg mégis csak jó nagy blöff ez, a tartalom a látvány egy ezrelékét nem képes megtölteni. Talán nem véletlenül: színházhoz kérdések, vagy legalábbis vízió szükségeltetik, az a tanulság, hogy az erkölcsös a helyes, nem felel meg egyiknek sem – gondolatnak is sekélyes.

Persze lehet ilyet csinálni, nem tudomást venni színházi alapvetésekről, és ezzel párhuzamosan tartalmilag elkerülni minden kérdést és kétséget, ehelyett nevelni. Csak egy állami színházban, pláne a Nemzeti Színházban mégiscsak furcsa, hogy ez a módi. Hogy megmondják, hogy kell élni. Hogy megmondják, mi a helyes. Ez így nem más, mint állami propagandaszínház. Még ha senki nem is mondja ki és nem vállalja fel, és ha magasztos eszmék köntösébe is van bújtatva. Csakhogy nincs olyan eszme, ami annyit ér, hogy az emberekre ráerőltessék. Semmilyen oldalon, semmilyen irányban, semmilyen légköri viszonyok közepette. Nincs. Arról már nem is szólva, hogy ez így nem is színház.
(2013. december 11.)
3 hozzászólás
1. Tegnap láttam a darabot, telt ház volt, 3800.-Ft-os jeggyel ültem egy viszonylag jó helyen. A végén megilletődött csend, majd kirobbanó taps, ováció. Kifelé menet láthatóan megrendült középkorú férfiak, szipogó hölgyek, szótlan fiatalok…
2. Rémmese? Az. Nem tudta?
3. „Vidnyánszky Attila rendezése ugyanis egyáltalán nem törődik Paul Claudel művével, hogy történik-e benne színházilag bármi érdekes, van-e benne bárminemű feszültség, ne adj’isten, karakterek…” – Bizonyos, hogy a rendező nem olvasta ezt a remek mondatot, mert akkor már nekrológokat írtak volna róla, ugyanis halálra röhögte volna magát ekkora ostobaságon.
Kritikus úr viszont egyvalamiről meggyőzött engem: ön tényleg nem ismeri Claudel és Honeggger darabját.
Vidnyánszky totális színházat csinál. Szerintem ennek törvényszerű következményének kellene lennie, hogy minden alkotóeleme kidolgozott és magas színvonalú.
A Johanna a máglyán c. darabnak a leggyengébb eleme egyértelműen a próza. Vidnyánszky jóra és rosszra osztja a világot, a színészeinek pedig el kell mondania az ő pátoszos és didaktikus mondanivalóját. Sehol egy átgondolt, természetesen elmondott frázis. Ez nem csak a szöveg hibája, hanem a színészvezetésé. Blaskó Péter (aki egyébként egy kiváló színész) leillusztrált sírása nagyon kínos pillanat (a két kezébe temeti az arcát és mesterkélten rángatózik hozzá), nem értem hogy maradhatott benne. Tompos Kátya is átszellemült arccal szenteskedik, pedig ő is többre hivatott. Lásd: Sirály, István, a király, Bányavirág, Egyszer élünk. Egy izgalmas kivégzési pert szívesen láttam volna, de nincs. Persze, hogy nincs, hiszen az egyháznak szembesülnie kéne azzal, hogy máglyára küldték a legerősebben hívő emberek egyikét. Nincs konfliktus, most sincs, mert az biztos trendi dolog, amit Alföldi talált ki. Nem, görög találmány.
A jók fehérben vannak, a rosszak feketében. Igazából nincsenek benne izgalmas szerepek, attól pedig, hogy visszafelé haladnak az időben a darab nagy részében még mutathatnák jellemfejlődést Johannát illetően. Ő elvileg egy nagyszájú parasztlány erős hittel, nem szentnek született. Itt végig az.
Didaktikus és unalmas szépelgés megint. Méltó párja a Vitéz léleknek. Remélem Vidnyánszky kiélte a legrosszabb hajlamait: már rendezett a politikai vezetésnek és az egyháznak is. Utóbbi bűneit most tisztára mosta, nem számít, hogy Jeanne d’Arc szentté avatásával 500 évet várt az egyház, mert nem akarta elismerni saját bűnösségét a kivégzésében. Vidnyánszky, kérlek légy rendező megint! Akkor megint kaphatnánk olyan előadásokat, mint a Tóték, a Turandot, Csehov: egyfelvonásosok és Három nővér (most is repertoáron vannak). És hagyd el hamis pátoszt és az émelyítő szépelgést! Attól, hogy fehér ingbe öltözteted a Nemzetit és jófiúnak mutatod magad még nem leszel jó.