Twitter Facebook

POSZT-háttér 2. – Fesztiválok innen-onnan


2012. június 14., 12:00
POSZT-beszámolók naponta a 7óra7-en

Images_13903
Fotó: Simara László / poszt.hu
Bátyai Edina
Fontos a párbeszéd – ez az alapállása minden POSZT-os beszélgetésnek, de egyelőre nem látszik, hogy miként konvertálódik a retorika érdemi gyakorlattá. Vita a fesztiválokról és a vidéki befogadó színházak helyzetéről.

A POSZT átalakulásával és a színházak és színházi fesztiválok nehéz anyagi helyzetével is magyarázható az önreflexív igény, amely beszélgetések, konferenciák és kiadványok formájában jelentkezik Pécsett. A keddi napon két beszélgetés is foglalkozott a hazai fesztiválokkal valamint a vidéki befogadó színházakkal – a Független Előadó-művészeti Szövetség konferenciájának még előtte vagyunk. A Jelenkor szokásos színházi száma mellett a Magyar Teátrumi Társaság POSZT-os kiadványa külön tematikus mellékletet szentelt a fesztivál jelenségének. Miközben ezek mindegyike tanulságos, és alapállásként a közös párbeszéd fontosságára hivatkozik, egyelőre nem látszik, hogy miként konvertálódik a retorika érdemi gyakorlattá.

A Magyar Művészeti Fesztiválok Szövetsége és a Magyar Fesztivál Szövetség szervezte beszélgetésen a legfontosabb magyar színházi és összművészeti fesztiválok igazgatói vettek részt. A hozzászólások többsége a finanszírozási valamint a pályázati rendszer kaotikus működését érintette, legfőbb problémának a tervezhetőség mutatkozott. Bátyai Edina, a Szegedi Szabadtéri Játékok igazgatója arról beszélt, hogy a két hónapos fesztivál mögött intézményként a város által létrehozott Regionális Összművészeti Központ, a Reök Palota áll, amelynek célja, hogy a Dóm téri programsorozat mellett egész éves programkínálatot nyújtson a helyi közönségnek. Bátyai az Nemzeti Kulturális Alap (NKA) idei döntését (a fesztivál két évre szóló 10 millió forintos támogatását) kifogásolta. Véleménye szerint a pályázati elbírálók úgy hoztak döntést, hogy nem ismerik, nem látogatják a 80 éves múlttal rendelkező szegedi fesztivált. A szervezésre áttérve megemlítette, hogy a fesztivált óriási marketingmunka előzi meg, hiszen rövid idő alatt 65-70 ezer jegyet kell értékesíteni, miközben a vásárlói szokások megváltoztak, és csökkent a fesztivál látogatottsága.

Images_13902
Fotó: Simara László / poszt.hu
Bérczes László, Stenczer Béla

Nyakó Béla, a Magyar Színházak Kisvárdai Találkozójának igazgatója is hasonló tendenciáról számolt be: idén 17%-kal csökkent a jegyeladásuk, holott a válság miatt visszavettek a jegyárakból. Nyakó problémaként említette, hogy – mivel a fesztivál profilja az évad-szemle – amikor a pályázatot kiírják, még nem lehet kész a programjuk. Gedeon József (Gyulai Várszínház) a két és fél hónapig tartó összművészeti fesztiválon belül magas szakmai igényeket teljesítő rendezvényként emelte ki a Shakespeare Fesztivált, amely rendszeresen neves rendezők (Koršunovas, Purcărete, Nekrosius, Brook) előadásait hívja meg, emellett saját produkciókat is létrehoz. A tervezhetőség problémáját azzal példázta, hogy míg márciusban hirdetik meg a programot, a pályázati eredmény később kerül nyilvánosságra. Idén a fesztiválkezdés előtt három héttel vált biztossá az anyagi háttér. Gedeon szerint az állami szubvenciónak jó és rossz aspektusai egyaránt vannak. A közönség vásárlóereje (jegybevételük a költségvetés 11%-át teszi ki) és kultúrafogyasztási szokásai alapján nem lenne rentábilis a magas szintű produkciók meghívása, ezt Magyarországon egyelőre csak állami támogatással lehet megvalósítani.

A felszólalókhoz csatlakozó Gulyás Dénes szerint alapkérdés a fesztiválok egymás közti egyeztetése, hogy azok se időben, se a programkínálatban ne fedjék egymást, mert ez bevételkieséshez vezet. Márta István, a beszélgetés moderátora szerint a tervezhetetlenség olyan értelemben is gond, hogy ellehetetleníti a marketingmunkát. Ugyanakkor megemlítette, hogy jövőre új pályázati kategória kerül bevezetésre, az ún. garantált fesztiválkoncepcióké, amely az állammal való több éves szerződést jelent. Bérces László (Ördögkatlan Fesztivál) keserű hozzászólása nem csak a finanszírozás gondjairól, de a közös beszélgetés értelméről és céljáról is szólt: számtalan ilyen jellegű kerekasztalon vett már részt, amelynek semmi eredményét nem tapasztalta. Szerinte a tervezhetetlenség a döntéshozók tájékozatlanságával párosulva egyetlen stratégiát határoz meg, a gátlástalan lobbizásét.

Images_13904
Fotó: Simara László / poszt.hu
Novák János

Novák János, a kaposvári ASSITEJ Nemzetközi Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálé igazgatója arról beszélt, miként igyekeztek hasznosítani külföldi fesztivál-tapasztalataikat saját, tíz éve működő rendezvényükön. A nemzetközi kapcsolatok anyagi és szakmai értelemben egyaránt fontosak: ha időben hívnak meg külföldi produkciót, akkor a társulatoknak is van lehetőségük a részvétel költségeire pénzt szerezni. Novák alapvetőnek tartja egy fesztivál szakmai felépítését (legyenek workshopok, szakmai beszélgetések, kiadványok stb.), ami nincs ellentétben a rendezvény lokális jelentőségével: például ők sok helyszínre terveznek, utcára is. Kiemelte azt is, hogy a fővároshoz képest náluk kicsik a jegyárak – mivel támogatáshoz kötik az ifjúsági előadások létrejöttét –, ezért a bevétel is kicsi. Viszont a látogatottságuk nagy, és figyelnek arra, hogy az előadásokra a megfelelő korosztályt vigyék be.

Kiss Csaba, a debreceni DESZKA Fesztivál képviselője összetett kontextusban mutatta be a fesztivált, amelynek létrejöttét egy drámaírói generáció felbukkanására vezette vissza. A fesztivál működésében nagy szerepet játszik a Katona József Alapítvány, amely 50 millió forintos keretéből 8-9 millió forinttal támogatja direkt a szerzőket, a maradékkal pedig a színházakat, amennyiben kortárs darabokat mutatnak be. Ugyanakkor a pályázat motiváló hatása idén nem működött, mert amikorra megjelent a kiíírás, addigra a színházak összeállították a műsortervet. Ezért bár idén is volt DESZKA, nem volt miből válogatni, mert kevés kortárs drámából rendezett előadás született. Gáspárik Attila, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház igazgatója szerint konkrétumokról és lehetőségekről érdemes beszélni. Ő a határontúli (TIFF, Reflex, Interferenciák, a craiovai és szebeni) fesztiválokkal összehasonlítva Magyarországon azt a paradigmát látja működni, amely szerint egy fesztivál a szűk (szakmai, baráti) környezet érdeklődésére épít, majd megnő, és túlnő az infrastukturális teherbíráson (pl. a kisvárdai fesztivál). Fontos tehát egy világos, gazdaságilag (turisztikailag is) felépített koncepció. Kikerülhetetlen szempont a fesztiválok nemzetközivé nyitása (a romániai nagy fesztiválok mindegyike az), mivel ez szakmai megmérettetésre, egyben kulturális közvetítésre is lehetőséget ad.

Images_13905
Fotó: Simara László / poszt.hu
Stenczer Béla, Gasparik Attila

Stenczer Béla, a POSZT igazgatója szerint Pécs városa nagyon szereti a fesztivált, és ragaszkodik hozzá. A szervezésről elmondta, hogy a POSZT gyűjtőfesztivál, amelyben autonóm műhelyek maguk rakják össze a programjukat, és ezt a csomagot kapják kézhez a szervezők. Március 1-jén jelenik meg a versenyprogram, tehát az OFF-ot, amelynek programját áprilisban állítják össze, a maradék pénz táplálja. A beszélgetést Hoppál Péter országgyűlési képviselő felszólalása zárta, amelyben általánosan reflektált a felvetésekre, hangsúlyozva, hogy az építő beszélgetés a döntéshozók jelenléte nélkül is fontos. Hoppál, végigszaladva a POSZT történetén, az idei évet minden szempontból (szakmai gyarapodás, finanszírozás) sikerként értékelte.


Délután a Magyar Teátrumi Sátorban lehetett meghallgatni a vidéki befogadó színházak helyzetéről szóló beszélgetést, amelyet Dr. Várszegi Tibor, a jászberényi Malom Színház művészeti vezetője moderált. Itt nem a finanszírozási problémák kerültek fókuszba, hanem az, hogy miként lehetne a befogadó helyeket minőségi tartalommal megtölteni, szolgálni és nem szolgáltatni. Scherer Péter színész-rendező (Nézőművészeti Kft.) szerint az ízlés kikerülhetetlen, kell lennie egy embernek/csapatnak, aki dönt a programról. Benkő Péter Pál, a celldömölki Soltis Lajos Színház művészeti vezetője a praxis felől válaszolt a szolgáltatás/szolgálat dilemmára: a hakniművészek pusztán jegybevételért nem jönnek el. Arra, hogy lehet-e piacbővítésként értékelni a környező városok színházi előadásainak meghívását, elmondta, a kérdés nem is nagyon tevődik fel, mivel a kisebb településeken hiányzik ehhez a megfelelő infrastruktúra. Jászberény polgármestere, Dr. Szabó Tamás képviselendő feladatnak vélte a környező kőszínházi előadások befogadását. A „nézőképzés” pedagógiai aspektusát gyakorló orvosként példázta: szerinte A gyáva című előadás drogprevenciós hatása össze sem mérhető azokkal az felvilágosító előadásokkal, amelyet évekig tartott különböző iskolákban. Akárhogyan is: a színházra nagy szükség van, ezzel zárult a beszélgetés, amivel mindenki egyetértett.

Varga Anikó
Pécs

Háttér:

>>> Barátság, szakma, béke, POSZT
>>> Nyolc előadás, amely a POSZT-válogatásból kimaradt

POSZT-blog 2012:

>>> 1. nap: Köz-társaság
>>> 2. nap: Angolok és angyalok
>>> 3. nap: Nincs bocsánat
>>> 4. nap: Utcára nyílik?
>>> 5. nap: Szövegelések
>>> 6. nap: Veri az ördög a feleségét
>>> 7. nap: A hetedik törpe

FESZTáv-nézőpont:

>>> 1: Lokális és független

Címkék

A téma folytatása

FESZTáv-nézőpont 3.: Csumi néni, Leonárdó és az Uranman 2012. június 16., 07:07

POSZT-háttér 3.: Félrenevelést nevelve – Konferencia a FESZTávon 2012. június 16., 13:00

POSZT-háttér 4.: Válogatós 2012. június 16., 15:00

Itt vannak a POSZT-győztesek: Bányavirág, Szentivánéji, Kováts Adél, Kuna Károly 2012. június 16., 20:00

POSZT-blog, 10. nap: Sátorbontás 2012. június 17., 10:30

POSZT-háttér 5.: Mi is ez a fesztivál? 2012. június 17., 14:00

POSZT-háttér 6.: POSZT-néző-pont 2012. június 18., 10:30

POSZT-összegző: Mindenki hallgat 2012. június 21., 10:30

Korábbi hírek e témában

Válasz a kritikusoknak - „A megkérdőjelezhetetlen minőség biztosítékai” 2012. március 1., 09:30

Megvan az idei POSZT versenyprogramja – A kompromisszumok POSZT-ja 2012. március 5., 16:25

„Leszavaztak” – Zappe László a POSZT-botrányról 2012. március 29., 23:20

FESZ minifesztivál először a POSZT-on 2012. május 10., 14:30

FESZtáv – a Független Előadó-művészeti Szövetség a POSZT-on 2012. május 19., 10:00

Béke és szakmaiság – idilli lesz a POSZT 2012. május 24., 18:00

A szükséges forrás döntő része már rendelkezésre áll – kezdődik a POSZT 2012. június 6., 19:30

Nyolc előadás, amely a POSZT-válogatásból kimaradt 2012. június 7., 14:15

POSZT-blog, 1. nap: Köz-társaság 2012. június 8., 08:07

Látványtér 2012 – kiállítás a POSZT-on 2012. június 9., 02:30

POSZT-blog, 2. nap: Angolok és angyalok 2012. június 9., 09:30

POSZT-blog, 3. nap: Nincs bocsánat 2012. június 10., 10:30

POSZT-blog, 4. nap: Utcára nyílik? 2012. június 11., 10:30

POSZT-háttér 1. – Barátság, szakma, béke, POSZT 2012. június 11., 12:00

POSZT-blog, 5. nap: Szövegelések 2012. június 12., 10:30

FESZTáv-nézőpont 1.: Lokális és független 2012. június 13., 07:07

POSZT-blog, 6. nap: Veri az ördög a feleségét 2012. június 13., 10:00

POSZT-blog, 7. nap: A hetedik törpe 2012. június 14., 10:00

0 hozzászólás