Twitter Facebook
Nézőpont Extra | POSZT 2012

POSZT-blog, 9. nap: Szerelmesek, ha találkoznak


2012. június 16., 10:30
POSZT-beszámolók naponta a 7óra7-en

Images_13796
XII. POSZT
A teraszozás mint a POSZT fesztiválos önreprezentáció meghatározó eleme, különös tekintettel a társasági hovatartozás asztalkörítő szerepére. Ez is lehetne mai beszámolónk címe – az írásból kiderül, miért nem az.

A fesztivál vége felé közeledve az ember azon kapja magát, hogy nem bánna egy színházmentes napot. Vagy legalább egy olyat, amire csak egyetlen előadás jut. Így aztán egyéb néznivalók után néztem. A Pécsi Galériában rendezték meg a Látványtér 2012 kiállítást, ahol az évad színpad- és jelmezterveiből látható válogatás. A pincegaléria hangulatos, intim terében békésen megférnek egymás mellett az alternatív és a kőszínházi előadások tervei, a legkülönbözőbb stílusok és irányzatok. Lehet szavazni, mert közönségdíjakat is kiadnak majd díszlet és jelmez kategóriában is. A szakmai díjakat már kiosztották. Az Év Jelmeztervezője Balla Ildikó (A varázshegy – Új Színház), Az Év Díszlettervezői pedig Khell Zsolt (Woyzeck – Katona József Színház) és Cziegler Balázs (A Pál utcai fiúk – Csiky Gergely Színház) lettek.

Images_13936
Fotó: Turbuly Lilla
Díszletek, jelmezek

A nap igazi látványossága a Csontváry Múzeumban várt ránk. Száztíz évvel születése után ugyanis itt került először a nagy nyilvánosság elé Csontváry Szerelmesek találkozása című alkotása. (Kitehető fényképet a sötét teremben sajnos nem sikerült készítenem róla, annak ellenére sem, hogy a 9. napon a fényképezőgép zoom gombjára is rátaláltam.) Minden festménynek megvan a maga története, de ezé különösen kalandosra sikerült. Száz évig magántulajdonban volt, csak egy fényképet ismertek róla, azt hitték, végleg elveszett. 2006-ban azonban tulajdonosa árverésre bocsátotta, és magyar festményárverési rekordként, közel 300 millió forintért kelt el. Aztán – ahogy az már a hírekből ismert – idén márciusban elrabolták, április végén azonban elfogták az elkövetőket, a kép sértetlenül előkerült, és most nyár végéig Pécsen megtekinthető. A Baalbekkel és a Mária kútjával egy teremben kiállított, mellettük egészen aprócskának tűnő (70×54 cm-es) festményt a 2006-os aukción Winkler Nóra árverezte, ma pedig ő idézte fel a Vígszínházban lezajlott árveréstörténeti eseményt. Egy kicsit úgy tűnt, mintha a kép értéke és története eltakarná magát a műalkotást, de az már megint csak a néző dolga, hogy – képletesen is – olyan közel menjen hozzá, ahonnan már valóban csak a kép látszik.

Images_13935
Fotó: Turbuly Lilla
Mohácsi János, Lévai Balázs, Egressy Zoltán, Fáy Miklós

De hogy visszatérjek a színházhoz: a Szentivánéji álom (kritikánk hamarosan) vitáján is sok szó esett a szerelmesek találkozásáról. Fáy Miklós kritikus (aki ma Egressy Zoltán drámaíró mellett az egyik opponens volt) ezt úgy fogalmazta meg, hogy Mohácsi János rendezése számára elsősorban az érzelmeinknek való kiszolgáltatottságról, a „kétségbeesett szerelembe vetettségről” szólt, amitől folyamatosan ingadozott a Mohácsi-féle poénokon való önfeledt nevetés és a „gyomrozás” között. A viharos gyorsasággal ébredő szerelmeknek és az ugyancsak viharos elutasításoknak azért volt egy vicces változata is: amikor Puck (Bajomi Nagy György) a varázspripacs varázslevének hála egy kávéfőző (leánykori nevén Szarvasi Kotyogó) iránt ébredt olthatatlan vonzalomra.

Images_11820
Bányavirág - Bányai Kelemen Barna, Viola Gábor

Az a bizonyos egy színház ma a marosvásárhelyiek Bányavirágja volt a Bóbita Bábszínházban. (Kritikánk itt olvasható.) Szerelmesek a Bányavirágban is vannak, találkoznak is, például egy – a drámába utólag beírt – áramszünetes-biztosítékcserés jelenetben, a reménytelenség és a temérdek pálinka azonban elmossa ezt a találkozást. Az előadás vitáján az opponensek Tompa Andrea kritikus és Egressy Zoltán voltak. Mindenki egyetértett abban, hogy ezt a darabot csak egy erdélyi szerző írhatta így meg, egy külső embertől ezt az (ön)ironikus hangot valószínűleg el sem fogadná a helyi közönség. Cefreillatot különben nem éreztem a nézőtéren, pedig Sebestyén Aba rendező elmondta, hogy ez nem csak legenda, valóban szétspriccelnek némi szagosítót az előadások előtt.

Images_13934
Fotó: Turbuly Lilla
Kisvonat

És még semmit nem írtam „a POSZT lényegéről, a teraszozásról”. (A definíciót – hol máshol – a liftben hallottam.) Pedig akár egy tanulmány témája is lehetne, mondjuk, ezzel a címmel: A teraszozás mint a POSZT fesztiválos önreprezentáció meghatározó eleme, különös tekintettel a társasági hovatartozás asztalkörítő szerepére. De ezt valaki másnak kell megírnia, mert a napi cikkírás és a teraszozás egymást kizáró posztos tevékenységi formáknak bizonyultak.

Turbuly Lilla
Pécs

POSZT-blog 2012:

>>> 1. nap: Köz-társaság
>>> 2. nap: Angolok és angyalok
>>> 3. nap: Nincs bocsánat
>>> 4. nap: Utcára nyílik?
>>> 5. nap: Szövegelések
>>> 6. nap: Veri az ördög a feleségét
>>> 7. nap: A hetedik törpe
>>> 8. nap: Időkép

Háttér:

>>> 1.: Barátság, szakma, béke, POSZT
>>> 2.: Fesztiválok innen-onnan
>>> Nyolc előadás, amely a POSZT-válogatásból kimaradt

FESZTáv-nézőpont:

>>> 1.: Lokális és független
>>> 2.: Akadálytáv
>>> FESZtáv – a Független Előadó-művészeti Szövetség a POSZT-on

>>> Pécsi programajánló a POSZT idejére

Címkék

0 hozzászólás