Twitter Facebook

3:2, avagy kulturális knock-out a fővárosnak? - Érdekérvényesítési harcban a főváros és a minisztérium


2011. december 26., 13:00

A Nemzetierőforrás-minisztérium (Nefmi) átadná a fővárosnak három finanszírozatlan színházát, cserébe kapna két pénzügyileg stabil intézményt. A Trafó igazgatói kinevezése választ adhat arra a kérdésre is: a minisztérium vagy Budapest érdekérvényesítő képessége az erősebb?

Images_11197
Trafó
A mindenkori kulturális kormányzat több éve próbálkozik egyes állami fenntartású színházak átadásával a fővárosi önkormányzatnak. Most úgy tűnik, erre sor kerülhet: a Nefmi szerződést kíván bontani a Játékszínnel és a Budapesti Kamaraszínházzal. A tárca vezetői a sajtó képviselőinek tartott karácsony előtti úgynevezett szűkkörű háttérbeszélgetésen az újságíróknak hangsúlyozták, hogy ez nem a tárca és nem a miniszter akarata szerint történt. „A Nefmi álláspontja, hogy ezek a teátrumok fennmaradjanak – hangsúlyozta Elekes Botond, aki elmondta, a tárcavezető többször kezdeményezett – eddig eredménytelenül – egyeztetéseket a kérdésben Tarlós István főpolgármesterrel, szakmai szempont is indokolná, hogy a Pesti Magyar Színházzal együtt e teátrumok fenntartását a főváros vegye át” – írta december 22-i számában a Magyar Nemzet című lap, azt a kérdést megválaszolatlanul hagyva, hogy ha nem Réthelyi döntéséről van szó, akkor kiéről.

E cikk alapján szinte befejezett tényként kezelték a minisztérium képviselői, hogy a Budapesti Operettszínház fenntartását a fővárostól átveszi a kulturális tárca. A „háttérbeszélgetésen” az is elhangzott, hogy a Trafó átvétele is igen valószínű, „bár az utóbbi kérdésben – az intézmény költségvetésének nagyságrendje miatt – vita van az államtitkárságon belül. Szőcs Géza mindehhez hozzátette: fontosnak tartja a Trafó létének biztosítását is, az értékek létrehozásának és megőrzésének szempontja előbbre való a fiskális gondolkodásnál” – írja a Magyar Nemzet. A minisztérium ezzel végül is egy európai gyakorlathoz igazodna: eszerint a „nemzeti” intézményeket (pl. Nemzeti Színház, Operaház) a minisztérium, a többi intézményt a helyi szintű államigazgatási szervek (önkormányzatok) tartják fenn. Csakhogy a Trafó nehezen illik bele a nemzeti intézmény státuszba.

A valós helyzet azonban, a körülményeket jól ismerő forrásaink szerint, közel sem szándékokról és szakmáról, sokkal inkább pénzről és érdekérvényesítésről szól. A Trafó és az Operettszínház átvétele a tárca számára nagy gazdasági előnyt jelentene, ugyanis ezek költségvetési finanszírozása egyértelműen megoldott, ráadásul mindkettő jelentős közönségbázissal rendelkező, jól működő, szakmailag is sikeres, gazdaságilag stabil presztízsintézmény. Ráadásul az Operettel és a Trafóval a főváros két olyan intézményt veszítene, amelyek nem hasonlíthatóak össze a Budapesti Kamara, Játékszín vagy Pesti Magyar típusú, átlagos repertoárszínházakkal, hanem sajátos művészi profillal rendelkező kulturális intézmények.

Azon kívül, hogy a főváros ezzel az átvétellel azonban jelentős forrásfinanszírozástól esne el, ha a minisztérium terve megvalósul, és átadhatja a három jelenleg állami fenntartásban álló, egyértelműen alacsonyabb szakmai reputációjú, gazdaságilag kiegyensúlyozatlan színházat a fővárosnak, annak vagy forrást kell keresnie a színházak üzemeltetéséhez, vagy fel kell vállalnia a megszüntetés népszerűtlen és kedvezőtlen minden következményét. A Nefmi látványosan igyekezett távol tartani magát az Új Színház ügyétől, s ha a botrányos igazgatói kinevezést a főváros az átvett színházak bezárásával is megfejeli, Tarlós Istvánnak személyesen és főpolgármesterként is beláthatatlan következményekkel kell szembenéznie. Ha pedig nem vállalja fel a megszüntetés ódiumát, szembe kell néznie azzal, hogy a főváros kulturális palettája szegényedett, ám finanszírozási problémái növekednek – miközben a minisztériuméi megoldódnak. Ugyanis egy olyan spekuláció is kiolvasható ezekből a szándékokból, hogy a Budapesti Kamaraszínház és a Játékszín „leadása” ahhoz kell, hogy a Trafó átvételével források keletkezzenek. Csakhogy ezzel a főpolgármester is számol, és forrásaink szerint egyáltalán nem szeretne a következetlen kultúrpolitika mártírja lenni.

A Trafó vezetői posztjára pályázó Bozsik Yvette-et Szőcs Géza már 2011 tavaszán emlegette a Parlamentben, mint a Trafó egyik jövőbeni lehetséges meghatározóját. Ugyan az államtitkár akkor nyilvánosan visszavonulót fújt, mégis valószínűsíthető, hogy az államtitkár – és rajta keresztül a szakmai bizottság minisztériumi képviselője – támogatja Bozsikot, illetve pályázati koncepcióját, amely szerint – a 7óra7 információi alapján – a koreográfus egyfajta magyar tánc központot kíván megvalósítani az intézményben. Update: Iványi Marcell, a Bozsik Yvette Társulat kreatív producere a következő szöveg közzétételét kérte: „A 7óra7 helyesbítésnek ad helyet, mely szerint Bozsik Yvette, táncművész, koreográfus, nem kíván a Trafó, Kortárs Művészetek Háza eddigi profilján változtatni, amennyiben a fenntartó az ő pályázatát részesíti előnyben. Erre a pályázati kiírás is kötelezi a pályázókat.” A másik pályázó a Trafót eddig sikeresen vezető Szabó György, aki az [origo]-nak adott nyilatkozatában arra célzott: eddigi művészetmenedzsment-központú koncepcióját vinné tovább. A főváros és a minisztérium létező érdekellentétére utal Szabónak az a kitétele az interjúban, amelyben kiemeli: a főváros képviselője „többször is úgy fogalmazott, hogy a Trafó nagyon fontos és értékes intézmény, főleg azért, mert nagyon sok fiatal jár ide, és nagyon sokat tud tenni egy új színházi közönség kialakításában”.

A fentiek alapján forrásaink szerint egyértelműen kijelenthető: Tarlós István december végén várható döntése nyomán kiderülhet, hogy a főváros – és maga a főpolgármester – képes-e kulturális ügyekben a város érdekeinek érvényesítésére és kulturális sokszínűségének fenntartására. Egyik informátorunk megfogalmazása szerint két sikeres intézmény átadása és három bizonytalan egzisztenciájú – illetve, a Magyar Színház tekintetében bonyolultabb problematikájú – színház átvétele a főváros számára kulturális knock-outtal lenne egyenértékű. A meccs azonban még korántsem ért véget.

7óra7

Címkék

0 hozzászólás