Twitter Facebook
Nyílt próba

Épül a Heldenplatz


2012. október 10., 11:00

Szombaton tartották a Katona József Színház Kamrájában Thomas Bernhard Heldenplatz című darabjának nyílt próbáját, Bagossy László rendező vezetésével. Az érdeklődők épp egy rendezői probléma közepébe csöppentek.

Már fél 11-kor kígyózó sor áll a Kamra előtt, de megéri kivárni, ugyanis beérkezvén a színházterembe izgalmas tér és díszlet tárul a kíváncsi szemek elé. A nézőtérrel szembeni játéktér teljes hosszában egy épület lekicsinyített mása áll. A nézőtértől jobbra pedig egy nagy mélységű dobozszínpadot látunk. Mintha két külön részből állna össze a Katona József Színház Heldenplatz című előadásának játéktere.

Images_15631
Fotó: Szabó Dorottya
Heldenplatz - próba - balra: Bagossy László

Az érdeklődők helyet foglalnak, majd Bagossy László rendező üdvözli a népes társaságot és bejelenti: épp egy rendezői probléma közepébe csöppentünk, amit majd később meg kell próbálnunk megoldani. Elsőként azonban szól néhány szót a darab szerzőjéről, Thomas Bernhardról és magáról a darabról. Elmeséli, hogy Bernhard a szöveget 1988-ban írta, és egy zsidó család élethelyzetét járja körül benne. Bagossy először az „élethelyzet” szó helyett „történetet” akar mondani, de aztán megosztja velünk, hogy a szerző utálta a történetet, mint olyat, így hát csak a darab alapszituációját ismerteti.

Josef Schuster zsidó professzor kiugrik lakása ablakán, ami a Heldenplatzra nyílik. Arra a Heldenplatzra, ahol Adolf Hitler az osztrákokat üdvözölte az Anschluss után. A rendező elmeséli, hogy a harmadik felvonás szöveg Josef fivére, Robert Schuster professzor (Máté Gábor) köré szerveződik. A többi családtagnak, ismerősnek, háztartásbelinek itt csak néhány mondata van, de gesztusaik, reakcióik a főalakra annál fontosabbak. Robert Schuster hosszasan ontja magából a szót a világ múlt és jelenbeli helyzetéről, a többiek pedig statisztálnak hozzá. Bernhard szövege nem a külső történésekre koncentrál, hanem arra, hogy mi zajlik a fejekben. Bagossy szerint valószínűsíthető, hogy ez a történetnélküliség és monologikusság az oka annak, hogy a szerző darabjait nem játsszák túlzottan sokat Magyarországon. (A Kamrában rendezett előadás lesz a Heldenplatz magyarországi ősbemutatója.)

Images_15630
Fotó: Szabó Dorottya
Heldenplatz - próba - Takátsy Péter, Máté Gábor, Pelsőczy Réka, Rezes Judit

A szöveg után áttérünk a színházra. Elsőként esik néhány szó a díszletről. A rendező megosztja velünk, hogy a lekicsinyített épület nem más, mint a bécsi Hofburg, a Heldenplatz felől nézve. A monumentális fehér épület az előadás állandó díszlete. Az első felvonásban gardróbként, a másodikban egy park részeként (egy pontját például padként), a harmadikban pedig ebédlőasztalként használják.

Itt van ez a multifunkcionális díszlet, de mire kell vajon akkor a jobb oldali dobozszínpad? Bagossy elképzelése szerint a harmadik felvonás első fél órája ebben a térben játszódna. A rendező azonban tisztában van azzal is, hogy ez mind a nézőknek, mind a színészeknek igen megerőltető lenne. A színészek így a nézők mellett játszanának és nem velük szemben, ami megnehezíti a közönséggel való kapcsolatteremtést. A nézőknek pedig fél órán keresztül jobbra fordított nyakkal és fejjel kell figyelniük, ami fizikailag igen megterhelő és emiatt lankadhat a figyelmük. Bele is ütközünk a rendezői problémába. Bagossy megoldásként azt találja ki, hogy megmutatják mind a három verziót, amit eddig kieszelt az előadás ezen részére, és aztán közvélemény-kutatást tart arról, hogy melyik változat a legjobb.

Az A verzió szerint tehát fél óráig a dobozban játszanak, majd lejönnek a díszletbe ebédelni. A B verzió szerint végig a közönséggel szemben, a díszlet előtt foglalnak helyet a szereplők, így nem kerül játékba a doboz. A C verzió az A és a B keveréke: itt egy ideig a dobozban vannak a színészek, majd lejönnek a díszlet elé. Ennél a variációnál próbálgatják azt is, hogy melyek azok a momentumok, események, vagy szövegrészek, amikkel el lehet indulni a nézőtér elé. A közönség legnagyobb része talán a B verziót támogatta, de a döntés persze hosszabb mérlegelést, kísérletezést kíván, ami a következő hét feladata.

Az eredményt megtekinthetjük október 12-től a Kamrában. Érdemes lesz.

(2012. október 6.)

Sára Eszter

>>> Heldenplatz – színlap, időpontok, jegyvásárlás

Címkék

0 hozzászólás