Zsótér Sándor: „Ez igazán szép vége a történetnek”
Beszélgetés Zsótér Sándor rendezővel a József Attila Színházról, az egri történésekről, félelemről és macskajajról, újrakezdésről és a boldog végről.
► Te tavaly az egri társulatnak tagja voltál, az abban a formában nem létezik tovább. Idén a József Attila Színház tagja vagy, most az is… hát, nem megszűnik, de társulat nincs leszerződtetve a jövő évadra. Két év alatt két színház, ahol rendszeresen dolgoztál.

► El tudod mondani, hogy milyennek láttad ezt a társulatot?
ZsS: Úgy tudom elmondani, hogy elmesélem: a múlt héten elmentem megnézni a Prolikat. Nem szentimentálisan ültem be, de attól a gondolattól nem lehetett szabadulni, hogy ők nem fognak többet együtt játszani, hogy utoljára nézem őket együtt. És nagyon jó volt őket így látni. Nagyon figyeltek egymásra. Nekem azért fájdalmas ez az egész, mert most szedtem össze a bátorságomat pár emberrel kapcsolatban, hogy újra dolgozzak velük. Göröggel és Kaszással jó volt a munka A selyemcipőben, az előadás fogadtatása ellenére. Szívesen megismételném, ki kellene próbálni ezzel a két ereje teljében lévő színésszel még valamit, mert mindketten ragyogó állapotban vannak. Jó az, amikor húz egy színész, hogy nem csak neked kell nyomni, hanem ő is visz téged. És fontos, hogy személyesen egyikük sem hagyott cserben. Ahogy Mészáros Sára sem. Pedig – nagyon nehéz volt, amit csináltunk – hagyhattak volna; megtehették volna, hogy jó, „dobjuk” az egészet. De nem, végig járt az agyuk. Tényleg jó munkafolyamat volt.

ZsS: Ez biztos.
► Te hogy kerültél oda?
ZsS: Csizi hívott oda dolgozni még régebben, de nem mertem elmenni Pestről, mert akkor volt az első osztályom a Főiskolán, és azt gondoltam, hogy nem lenne tisztességes. Aztán eltelt négy év úgy, hogy igazából nem is beszéltünk közben egymással, és megint szólt. Akkoriban éppen úgy gondoltam, hogy amit csinálok, nem kell senkinek. Volt a Bánk-bán, a Krétakör egyik utolsó munkája, ami nekem nagyon fontos előadás volt, de ott sem éreztem azt, hogy ezt a kétmilliós várost ez így érdekelné. Aztán egyszer csak levették a Jane Eyre-t is a Radnóti műsoráról. Pont. Azt gondoltam, hogy ha az alternatív közegben se megy, amit csinálok, meg a mainstreamben se, akkor talán elölről kéne kezdenem, ahhoz pedig el kell menni. Úgy alakult, hogy sok érv szólt amellett, hogy Egerbe menjek.
► Miért? Egerben nyitottabbak voltak a színészek?

► Rendező-színész viszonylatban sikerült együtt dolgozni?
ZsS: Szerintem Balázs nagyon jó színész. Egy erős figurára volt szükségem az Elkéstél, Terry!-hez, és felkértem őt, hogy játssza el. A krimikben ugyanis egy főszerep van, a többi kicsi, de fontos, ezt a felkérést azonban valami miatt sérelmezte, talán azért, mert nem így szokás szerepet osztani. Nem volt zökkenőmentes munka, igazából ennek a végtelenül tisztességes fiúnak, az Ötvösnek köszönhető, hogy eljutott a befejezésig, valamelyikünk mindig „cipelte” a hátán a darabot. Persze a színész és a rendező között konfliktusnak kell lennie, ez mindig így volt, és így is lesz. Azzal viszont nehéz mit kezdeni, hogy én valamit – amiről úgy gondolom, hogy fontos – szeretnék átadni, és még el sem kezdem mondani, még semmit se csinálok, és van, aki már moccanni sem hajlandó. A Maya is konfliktusos volt, mert Ladányi Andreával, aki szerintem az egyik legnagyobb művész ma Magyarországon, nagyon gyorsan akartunk haladni, mert nagyon kevés idő alatt kellett összeraknunk az előadást. Ezért többen közben azt gondolták, hogy nem avatom be őket, bár én úgy éreztem, hogy igen. Andrea egy nagyon szakszerű művész, amit csinál, azt nagyon tudja. De valószínűleg kommunikációs hibák voltak a rendszerben.

► A nézőtérről nem jött le, hogy valami mentén ketté lenne szakadva a társulat. Te hogy tapasztaltad ezt?
ZsS: Szerintem ez nekik, belül nem működött jól, én „törésvonalat” nem láttam. Az előadásokhoz én kiválasztottam a szerepekre színészeket. Nyilván egy részük úgy érezte, hogy aránytalanul nagyobb terhet visel csekély anyagi ellenszolgáltatásért, miközben más alig dolgozik. A másik meg, aki közben alig dolgozik, azt gondolja: miért nincs több munka? Ebben persze nem lehet igazságot tenni.
► Annak idején Miskolcon is nagyon jól szót értettél azokkal a színészekkel, akik ott élték le az életüket.
ZsS: Az egy szakmailag hihetetlenül erős generáció volt. Róluk nem beszéltek, nem írtak, és most már senki nem is fog tudni róluk semmit. Nem lettek híres színészek, most már hatvan, hetven évesek, de akkor bármit megcsináltak – elképesztő szaktudásuk volt. Az egész persze ennél sokkal bonyolultabb, mert ma már más a színészet, másképpen fogják fel. Ők nem valami ideológiai színházat tanultak, vagy egyéb ilyen-olyan színházat, hanem egy szakmát. Ma ez a dolgod, holnap meg az. Ha szeretnéd ezt az embert megjeleníteni, akkor az a dolgod, hogy megcsináljuk együtt. Ma ez nem így van.
► Hogy van?
ZsS: Egyrészt úgy, hogy sokat bíznak a rendezőre, hogy majd ő megcsinálja. Másrészt viszont azt mondják magukban, hogy úgyse érdekli a rendezőt a véleményem, így én csak egy végrehajtó elem vagyok. De ezzel arról is lemond, hogy hozzátegye a sajátját, az egyéniségét, a világát, mert ha ezt nem teszi hozzá, akkor az egész igazából semmit sem ér.
► Az tűnik ki, főleg a szórakoztató műfaj előadásaiban, hogy általában a színész megáll ott, hogy eljátssza, amit kérnek tőle, de közben minden lényével jelzi, hogy ez nem ő. Hogy ő okosabb a szerepnél. Elválasztható a kettő.


► Ez a játékos infantilizmus, amiről Miskolccal kapcsolatban beszéltél, benne van a József Attila Színházban most látható Egy olasz szalmakalap előadásban is.
ZsS: Ez egy nagyon helyes dolog. A társulat, akikkel dolgoztam, egyrészt fortésokból (Forte Társulat – a szerk.) áll, másrészt olyan színészekből, akik sok éve a József Attila Színház tagjai. Ez egy elképesztően jó, és szabad helyzet! Nagyon megtermékenyítő tud lenni mindkét fél számára, elég csak megnézni, mit csinál Krisztik Csaba és Vándor Éva, amikor együtt vannak a színpadon. Egy rakás dolgot kell megmozgatniuk, amit eddig nem használtak, és erre a helyzetre kell adoptálniuk a saját tudásukat. Egy ilyenen persze még hónapokat lehet folyamatosan kapargatni, dolgozni vele, elszöszölni. Ahogy kapargattuk tegnap, a két előadás között is. Ez egy nagyon szabad dolog. Nekem nagyon ideális.
► A közönség egy részének pedig szörnyen gyanús, amiket csinálsz. Nem mondod meg, hogy mit kell erről gondolni.
ZsS: Semmit nem kell, nézni kell.
► Na igen, de ez túl szabad.

► A selyemcipő ellentmondásos fogadtatása akkor ezek szerint nem lepett meg.
ZsS: Nem. Csak azt sajnálom, hogy kihúztam belőle fél órát. Azt gondoltam, hogy így barátságosabb lesz. De ezzel közben megbántottam embereket, akiknek így szinte eltűnt a szerepük – pedig ők ezért csinálták végig. Közben páran olyan szépen játszanak benne, érezhető, hogy valamit – még ha az nem is megfogható, nem is konkrét – közvetítenek. Annyira rétegzetten tették össze, hogy minden nehézség ellenére áttörnek. Azokat a kifogásokat, hogy itt „kiírják a darab tartalmát”, humornak vettem, hiszen igazából ez egy Magyarországon soha nem játszott darabhoz sorvezető, hogy könnyebb legyen átlátni. Az ember vagy belenéz vagy nem. Persze nyilván nem lesz ilyen előadás sokáig. Itt lehetett megcsinálni. Biztosan lehetett volna sokkal jobban, de így sikerült. Örülök, hogy megcsinálhattam, és szerintem fontos, hogy ez volt. Csizi megengedte, noha sejtette mindenki, mi lesz a vége. Őrületes vizualitás kellett volna ehhez, hogy jobban átmenjen. De a terjedelme akkor is nagyon nehezen befogadható a nézőknek. Pesten, vagy máshol, másokkal bele sem fogtam volna.
► Ilyen típusú előadásokhoz tudatos műsorpolitika és közönségnevelés, kommunikáció és nyitottság kell. Ebből pedig hiány van.
ZsS: Nyilván a Zoliéknál (Balázs Zoltán, a Maladype Színház vezetője – a szerk.) van erre törekvés, ahogy Schilling is csinálta a Krétakörnél, most próbálkoznak ezzel másutt is. Részemről annyi van, hogy dolgozok valahol, mondjuk Egerben és akkor tudom, hogy legközelebb mit fogok csinálni, mert látom, hogy ki hol tart, és így próbálom őket előre vinni. A József Attila Színház azért érdekes, mert oda visszahívtak többször, és lehetett sakkozni. A Hamlettel falnak mentem, de ezt is sejtettem. Az bánt, hogy nem nagyon mentünk le vele rendesen. Sajnálnám, ha már nem játszanák többet. Sajnálom, mert minden úgy van abban ott, ahogy azt én elképzeltem, bárki szidhatja, bárki felállhat, és elmehet, részemről nincs semmi sértettség vagy bántás, mert az van ott a színpadon. Nekem fontos, hogy még játsszák, akár úgy is, hogy azt a száz nézőt, aki van rá, fölültetjük a színpadra. Az öreg hölgy… is eltűnik. Azt hiszem, azt még egyszer eljátsszuk, de az képtelenség, hogy kéthavonta egyszer kerül műsorra – nem lehet mindig felújítani. Szét fog esni.
►Akik csinálják, azok ezt nagyon akarják?
ZsS: Igen. Nagyon aranyosak voltak. Amikor most télen felújítottuk, mindenkivel leültem, átbeszéltem. Andrea is formába lendült. De ez így képtelenség. Azt sajnos nem tudom megcsinálni, hogy kivásároljam a díszletet és játszassam. Annál viszont jobbnak tartom őket, hogy a daráló részei legyenek. Vidéken más, mert pontosan tudod, hogy lemegy a bérlet és vége. Másképp jár az agyad, másképp tervezel, másképp állsz hozzá. De annyira ijesztő nekem ez a havi-kéthavi egy, hogy nem tudok utánanyúlni, nem tudom visszahúzni, hogy menjen. És ilyenkor rossz gondolataim támadnak. Befeszülök, megsértődök, ellenségképet vizionálok, holott semmi ilyen nincs. Erre egész egyszerűen ennyi ember van. De ha erre ennyi ember van, egy kétmilliós városban, akkor nekem kell valamit másként csinálnom, úgy, hogy legyen több. Egerben ez nem feszélyezett, azt éreztem, hogy mindent megteszek, hogy jó legyen, és jönnek az emberek, és nézik. A selyemcipő kivételével ez sikerült is.

ZsS: Mielőtt én odamentem, nem volt ilyesmi. Valójában senki nem gondolt bele, hogy mi lesz ennek a következménye. Léner Péter kitalálta, aztán elindította a tekegolyót – de hogy mit talál el, azt senki se tudta. Ez persze máshol is így van, csak ez egy nagyon erős hagyománnyal rendelkező színház, ahol ez feltűnőbb, beláthatatlanabb. Nem volt ebben átgondoltság. Majd ezután minden nagyon erősen át lesz gondolva.
► Mi a József Attila Színház státusa szerinted?
ZsS: A József Attila Színház egy kerület színháza, és ha ott nem lenne színház, az angyalföldieket vágnák el a kultúrától. Ezek az emberek itt élnek, ezt nézték. Furcsa ez nekem, én azt hittem, hogy az angyalföldieknek van egyfajta patriotizmusuk, és úgy érzik, hogy ez az övék. Azt mondjuk nem egészen értettem, hogy mit jelent az újrahasznosítási pályázat, amiben színház is van… mi másra lehet jó az a romhalmaz épület? Butikra? Ugyanis az állami támogatás csak a bevétel után megy, elemi érdeke minél több nézőt beültetni a színháznak, mert azután kapja a pénzt. Csakhogy abból nehéz finanszírozni egy – egyébként óriási felújításra szoruló – intézmény működését.
► A József Attila Színház megújítása minden értelemben eléggé kiterjedt kérdéskör. Sokaknak kapcsolódik hozzá egy sztereotípia. Lehet, hogy sok emberhez el sem jutott Az öreg hölgy látogatása vagy a Hamlet, pedig érdekelte volna őket.

► Igen, de épp te mondod, hogy ez egy szakma. Amióta itt ülünk, ki nem ejtetted a szádon a „művészet” szó semelyik alakját, miközben sokan pont az ellenkezőjét mondják: hogy valami lila művészkedés, amit csinálsz. Mások pedig lelkesen leművészezik önmagukat, pedig nem nagyon lenne rá alapjuk, mert nem nevezte ki őket művésznek senki.

► Hogyan jutottunk ide? Mi az, ami nem történt meg az elmúlt húsz évben?

► Hogy jött a tavalyi év végén a Félelem és macskajaj… megvalósításának ötlete?
ZsS: Máté Gábor hívott, hogy negyedéves lett az osztálya, és csináljak nekik egy vizsgát. Brechtet pedig még nem játszottak, úgyhogy ez jónak tűnt. Arra gondoltam az elején, hogy A szecsuáni jólélek kellene, de nem akartam azt, hogy egy lány nagyot játsszon, míg a többieknek meg sok kicsi szerep van. És akkor találtuk ezt az anyagot, amivel át tudunk adni sok mindent, és mindenki kap elég feladatot benne. Ungár Juli új fordítást készített belőle, aztán belekezdtünk. Beugrott, hogy valahogy jobb lenne ez egy lakásban, mint a Padláson játszani – amit szívből utálok –, és kapóra is jött, mert pénz is kevés volt. Szépen lassan összeállt a kép. Furcsa mód végül úgy alakult, hogy két lakásszínházat rendeztem idén.
Ha valamit nagyon sajnálok Egerben, az az, hogy a Máté-osztályból jövőre megint elmehetett volna oda négy fiatal, és megint új lendületet kapott volna a társulat. Lett volna versenytárs, friss erő. Akkor az Ötvös és a Szabó Emília alatt is van egy fiatalabb generáció, akikkel nekik meg kell értetniük magukat, alkalmazkodniuk kell egymáshoz. Ezt a Csizi nagyon jól csinálta. Hogy mentek is, és jöttek is színészek.
► Van ma olyan műhely, ahová el tudnak menni játszani?
ZsS: Ezt nektek kell tudni, én alig látok színházat. Azt mondom, hogy menjenek játszani. Vidékre, ha lehet, akkor is, ha bátorság kell hozzá. Rajtuk múlik, hogyan alakul a pályájuk. Mennyi az idő?
► Mindjárt hat óra.
ZsS: Tényleg. Mennem kell. SMS-t kaptam, várjatok… De jó! Most született meg Járó Zsuzsa gyereke. Azt hiszem, ez igazán szép vége a történetnek.
Nyulassy Attila / Ugrai István / Zsedényi Balázs
(2011. február 27.)
Címkék
Blaskó Balázs Csizmadia Tibor Görög László Kaszás Gergő Léner Péter Mészáros Sára Ötvös András Zsótér Sándor Forte Társulat Gárdonyi Géza Színház József Attila Színház A selyemcipő A velencei kalmár Az öreg hölgy látogatása Egy olasz szalmakalap Elkéstél, Terry! Félelem és macskajaj a harmadik birodalomban Figaro házassága Hamlet Maya Prolik (Ingyenélők)
A téma folytatása
Blaskó Balázs: „Lelkük rajta, ha lőnek” 2011. március 17., 13:15
Blaskó Balázs: A 180 fok nem hátraarc 2011. március 22., 14:00
Látogatók - a színészek is leváltva 2011. március 23., 10:30
Folytatódik az egri botrány: leváltották Barta Dórát a tánctagozat éléről 2011. március 25., 18:00
Szabó Emília: „Inkább a bizonytalanság, mint a biztos rossz” 2011. március 26., 16:30
Gondolatok a remény színházáról 2011. március 28., 10:30
Felállt az egri tánctagozat - Barta Dóra: „Igenis baj van, mégpedig nagy baj” 2011. március 29., 16:00
Jogszabálysértés miatt perli az egri színházat Barta Dóra 2011. április 5., 20:50
Ilyen lesz a válaszok színháza Egerben 2011. április 12., 20:00
Hűtlen kezelés után nyomoz a rendőrség az egri színházban 2011. április 19., 00:00
Nem vagyunk láthatatlanok! Petíció Barta Dóra és társulata mellett 2011. május 2., 14:00
Eger és Kassa: baráti kapcsolatok 2011. május 6., 18:00
A pusztulás képei a Requiemben - Utoljára lép fel a távozó tánctagozat Egerben 2011. május 14., 10:30
750 aláírás Barta Dóra tánccsoportja mellett 2011. május 27., 11:00
Eger: Nincs évadértékelés, nincs pénz, nincs szerződtetés 2011. június 3., 18:30
„Minden anyagi kiadást minimalizálni” – biztonságban az egri színház következő évada 2011. augusztus 23., 17:00
Nádasy Erika inkább nyugdíjba megy - „Már oda sem vagyok írva” 2011. augusztus 26., 17:30
Nádasy Erika: „Elkezdünk építkezni” – Kőszínházból lakásszínházba 2011. szeptember 28., 13:30
Korábbi hírek e témában
Hárman pályáznak az egri színház igazgatói posztjára 2011. január 7., 11:30
Eger: Blaskót támogatja a bizottság 2011. január 18., 18:15
Blaskó Balázs az egri színház igazgatója – „Demokratikusan előkészített diktatúra” 2011. január 28., 14:15
Állvatapssal búcsúztatta az egri színház társulata Csizmadia Tibort 2011. február 1., 10:30
Az erkölcs képe és a gyalázat arca – Blaskó Balázs bemutatkozott az egri társulatnak 2011. február 4., 10:30
Egy örökös tag levele az új igazgatóhoz - Szegvári Menyhért: „Nem érthetek egyet” 2011. február 11., 22:40
„Ember: küzdj és bízva bízzál!” - Blaskó kontra Koltai az egri színház ügyéről 2011. február 16., 20:30
Eger, 2011: Egy vesztes színházigazgatói pályázat 2011. február 21., 09:30
Eger, 2011: Egy nyertes színházigazgatói pályázat 2011. február 21., 11:00
Ötvös András: „Itt minden színház volt” 2011. február 24., 15:15
Kaszás Gergő: „A hátraarchoz nem tudok csatlakozni” 2011. február 28., 15:30
Görög László: „Napokig foglalkozni kell vele” 2011. március 4., 13:45
Eger: Leváltották a rendezőt és a színészeket 2011. március 7., 13:20
Áthidalhatatlan távolság – Eger színháza nem folytathatja a Quartet Fesztivált 2011. március 11., 10:30
Szakmai és gazdasági felelőtlenséggel vádolják a volt egri direktort 2011. március 11., 18:30
Velencei kalmár – Elkéstél Terry! – Selyemcipő: A Nagy Egri Vitézség!!!