Blaskó Balázs az egri színház igazgatója – „Demokratikusan előkészített diktatúra”

A testület minősített többséggel, 8 igen, 2 nem szavazattal, 5 tartózkodással választotta meg Blaskó Balázst. Kinevezése 2016. január 31-ig szól.
– A remény színházát szeretném megfogalmazni, a legnemesebb egri színházi hagyományok mentén haladni – mondta megválasztása után az új direktor. Blaskó Balázs 23 éve tagja az egri társulatnak. Pályázata szerint klasszikus nemzeti népszínházat valósít majd meg az egri színpadon. Együttműködne a kelet-magyarországi teátrumokkal, és élénkítené a kapcsolatot a határon túli színházakkal – áll a Gárdonyi Géza Színház sajtóközleményében.
- * * * *
Hétfőn 11 órakor társulati ülés lesz a Gárdonyi Színházban, amelyen várhatóan Blaskó ismerteti elképzeléseit a társulat tagjaival, ugyanis Csizmadia Tibor, a mostani direktor mégsem július 31-ével távozik, hanem „azonnali hatállyal” (vagyis mégsem lesz „átmeneti időszak”). A voksolás során az ellenzéki képviselők bírálták Blaskó pályázatát, mondván: sok benne az aktuálpolitikai utalás, és furcsa konnotációi vannak Blaskó pályázata két fordulatának, miszerint „felelős, demokratikusan előkészített diktatúrára van szükség a cselekvésben”, valamint az, hogy az új vezető hozhat magával egy segítőt, aki a „napi bizalmi munkát” segíti. Visszatetszést váltott ki az is, hogy a társulat nem nyilváníthatott véleményt a pályázatokról. Végül 8 igen, 2 nem 5 tartózkodás mellett 2011. február 1-től 5 évre, 490 ezer forintos havi fizetéssel Blaskó Balázst választották a Gárdonyi Géza Színház igazgatójává.
- * * * *
Blaskó nyilatkozata szerint „látogatható” színházat szeretne építeni. A Heves Megyei Hírlapnak korábban adott interjújában közvetve a társulat két eddigi rendezőjét, Máté Gábort és Zsótér Sándort támadta, és úgy vélte: a közönség ítélete alapján „leminősült a teátrum”. Az eddigi nyitott és szakmailag releváns színházról azt mondta: „az utóbbi években nem a közönségnek játszottak a színészek, hanem egy elitista szakmai kör elvárásainak kellett megfelelniük. Én a remény színházát szeretném, egy életigenlőt a nihilista helyett”. Blaskó nézetei szerint, úgy tűnik, a színház nem a társadalmi párbeszéd terepe, sőt vindikálja magának a jogot, hogy „a szerző üzenetét” meghatározza: „Nem fordulhat elő, hogy egy darab végén – a szerző üzenetével ellentétes módon – egy kitalált jelenetben az erkölcstelenség megtestesítője a testileg-lelkileg megnyomorított főhősnő mellé feküdjön, vagy hogy előadás közben ki kelljen írni, hogy miről szól a darab. Az ilyen hely szerintem nem színházi műhely, hanem valami más. A közönség ennél nemesebbet érdemel.” (Nyilvánvalóan a Prolik és A selyemcipő című előadásokra utalva.)
Úgy véli, a társulat tehetséges és sokra hivatott, ám sokan „perifériára szorultak, míg a fiatalok olyan mélyvízbe kerültek, amit nehezen bírtak”. Hozzáteszi: „egészséges” hierarchiára törekszik, de ezt nem bontja ki, mit jelent. A tánctagozat dominanciáját nagyobbnak véli a szükségesnél, de fontosnak tartja a munkájukat. A nyilatkozatban megerősítette: a társulat minden tagjára számít.
- * * * *

Címkék
Blaskó Balázs Gárdonyi Géza Színház
A téma folytatása
Állvatapssal búcsúztatta az egri színház társulata Csizmadia Tibort 2011. február 1., 10:30
Az erkölcs képe és a gyalázat arca – Blaskó Balázs bemutatkozott az egri társulatnak 2011. február 4., 10:30
Egy örökös tag levele az új igazgatóhoz - Szegvári Menyhért: „Nem érthetek egyet” 2011. február 11., 22:40
„Ember: küzdj és bízva bízzál!” - Blaskó kontra Koltai az egri színház ügyéről 2011. február 16., 20:30
Eger, 2011: Egy vesztes színházigazgatói pályázat 2011. február 21., 09:30
Eger, 2011: Egy nyertes színházigazgatói pályázat 2011. február 21., 11:00
Ötvös András: „Itt minden színház volt” 2011. február 24., 15:15
Kaszás Gergő: „A hátraarchoz nem tudok csatlakozni” 2011. február 28., 15:30
Görög László: „Napokig foglalkozni kell vele” 2011. március 4., 13:45
Eger: Leváltották a rendezőt és a színészeket 2011. március 7., 13:20
Áthidalhatatlan távolság – Eger színháza nem folytathatja a Quartet Fesztivált 2011. március 11., 10:30
Szakmai és gazdasági felelőtlenséggel vádolják a volt egri direktort 2011. március 11., 18:30
Zsótér Sándor: „Ez igazán szép vége a történetnek” 2011. március 15., 12:30
Blaskó Balázs: „Lelkük rajta, ha lőnek” 2011. március 17., 13:15
Blaskó Balázs: A 180 fok nem hátraarc 2011. március 22., 14:00
Látogatók - a színészek is leváltva 2011. március 23., 10:30
Folytatódik az egri botrány: leváltották Barta Dórát a tánctagozat éléről 2011. március 25., 18:00
Szabó Emília: „Inkább a bizonytalanság, mint a biztos rossz” 2011. március 26., 16:30
Gondolatok a remény színházáról 2011. március 28., 10:30
Felállt az egri tánctagozat - Barta Dóra: „Igenis baj van, mégpedig nagy baj” 2011. március 29., 16:00
Jogszabálysértés miatt perli az egri színházat Barta Dóra 2011. április 5., 20:50
Ilyen lesz a válaszok színháza Egerben 2011. április 12., 20:00
Hűtlen kezelés után nyomoz a rendőrség az egri színházban 2011. április 19., 00:00
Nem vagyunk láthatatlanok! Petíció Barta Dóra és társulata mellett 2011. május 2., 14:00
Eger és Kassa: baráti kapcsolatok 2011. május 6., 18:00
A pusztulás képei a Requiemben - Utoljára lép fel a távozó tánctagozat Egerben 2011. május 14., 10:30
750 aláírás Barta Dóra tánccsoportja mellett 2011. május 27., 11:00
Eger: Nincs évadértékelés, nincs pénz, nincs szerződtetés 2011. június 3., 18:30
„Minden anyagi kiadást minimalizálni” – biztonságban az egri színház következő évada 2011. augusztus 23., 17:00
Nádasy Erika inkább nyugdíjba megy - „Már oda sem vagyok írva” 2011. augusztus 26., 17:30
Nádasy Erika: „Elkezdünk építkezni” – Kőszínházból lakásszínházba 2011. szeptember 28., 13:30
Korábbi hírek e témában
Hárman pályáznak az egri színház igazgatói posztjára 2011. január 7., 11:30
Eger: Blaskót támogatja a bizottság 2011. január 18., 18:15
6 hozzászólás
Kedves Helen, annyit tennék hozzá, hogy a színház számára az a kifejezés, hogy eredeti magyar- és világirodalmi alapanyag – ha a drámákat érti ez alatt -, értelmezhetetlen. Az színházrendezés minden esetben interpretáció. A rendező ugyanolyan alkotóművész – annak kellene lennie -, mint egy költő, író, festő. Véleményt mond a világról. Víziója, koncepciója, mondanivalója van. Beszélget a szerzővel, szöveggel, közönséggel. Kérdéseket tesz fel. Válaszokat keres. Annyiban speciális a dolga, hogy legtöbb esetben egy már kész műalkotáson – a drámák szövegén – keresztül teszi ezt. Értelmezi a leírtakat. Ez a színházművészet alfája és omegája. Olyan, hogy eredeti, színházban nincsen. Egy nagyon egyszerű példa: Shakespeare Hamletjét több százezerszer megrendezték valószínűleg a világban az elmúlt néhány évszázadban. Senki nem fog két ugyanolyan rendezést találni. Vajon miért? Hol az eredeti? Mi az, hogy eredeti? Ki mondja meg? Ha odaadjuk ugyanezt a művet mondjuk csak 10 embernek, és ha elolvasták, összeültetjük a 10 embert, tizen tízféle értelmezést fognak adni a műről. Hol az eredeti? A színház, mint bármely művészet, a világgal való szabad beszélgetés izgalmáról szól. Az emberi gondolkodás szabadságáról. A szabadságról.
Sajnálom, hogy 8 év munkájáról sommásan annyit mond, hogy végre vége… Több száz ember áldozatos munkájáról. Az egri színház kétségtelenül elkövetett műsorpolitikai hibákat, mint bármely más színház megteszi ezt időről-időre, volt néhány előadás, mely „megelőzte” a helyi közönséget. Ezek kapcsán színházon belül sem volt mindig egyetértés. De hogy értékek is jöttek létre szép számmal, melyekre lehetne építkezni, melyeket elismert az országos és nemzetközi szakma, és igen, a helyi közönség is, az tagadhatatlan. De ha mindent egy kalap alá véve a töröl gombbal az értékek is egy pillanat alatt elpusztíthatók, a folytonosság, vagy az építkezés halvány reménye nélkül, pártpreferenciák percérdekei mentén – az nem biztos, hogy szellemi bűnözés, de hogy roppant szomorú magyar betegség, az már sajnos valószínűbb, és ez talán már a színházak ügyein is túlmutat.
Egy másik színházszerető átlagember, Jónás Péter, (még) a Gárdonyi Géza Színház dramaturgja
Ha már a színházba, a magas kultúrába is bekúszik a politika, annál már szomorúbb nem is lehet. Csizmadia Tibor kiváló szini direktor után olyat kinevezni, mint BB. nevetséges- itt a BB utalhat a Big Brother színvonaltalansága is.
Eger örülhet, hogy ennek a személynek a kinevezésével az értékeket képviselő műhelyt sikerül tönkretenni. Már külsejükben is óriási a különbség, Tibor szemében megcsillan az értelem, gondolkozásban is egyértelműen ő az, aki tudja, mit jelent színházat csinálni.
Borzasztó, hogy idáig lehetett süllyedni.
Az eredetiség valóban érdekes kérdés… Mert mondjuk jó, vigyük színre a Hamletet az eredeti klasszikus Arany-fordításban (nem számít hogy kb 8 óra lenne, tele dramaturgiai bukfenccel.., hiszen ha az „eredeti” kell, akkor arra sem vetemedhetünk, hogy húzzunk a szövegből!). Nade kérdem én teljes tisztelettel: Arany János (vagy bárki más) fordítása egy az egyben megfeleltethető az alapműnek?? Aki egy icipicit is foglalkozott valaha idegen nyelvvel (nem beszélve a műfordításról), az tisztában van azzal, hogy már maga a fordítás is interpretáció. Semmi gond, egyszerű a megoldás: angolul, vágatlanul kell színpadra tenni. Nyilván nagy sikere lenne, hiszen EREDETI…
Jajjaj, lehet hogy mégsem lesz jó… Blaskó reményadó, zenés, táncos, nemzeti, népszínházat ígért. A Hamlet, az Othello, a III. Richárd, vagy bármelyik Shakespeare dráma a zenés-táncos-reményadásról és a happy endről szól? Mert ha nem, akkor ezeket mostantól nem lehet műsorra tűzni… hajrámagyarország….
Ha már a Hamletnél tartunk: az eredeti ötlet a trójai mondakörben Agamemnon meggyilkolása volt. Le Shakespeare-rel, mert nem eredeti!
Ötvös Andrásnak!
A fiatalok először ismerjék meg a magyar és a világirodalmat eredetiben, aztán döntsék el, hogy érdekli-e őket az az eszement munka, amit Ötvös András olyan nagyra tart. Ha nem tetszik el lehet menni (hogy egy klasszikust idézzek)…
Remélem, hogy tényleg „fél pillanat alatt” megszünteti Eger színházának új vezetése, ami tíz év alatt felépült!??? Még hogy ők „szellemi bűnözők” ? A nevükben is ki kérem ezt a jelzőt!
Kedves András, ön az elmúlt nyolc évben a színház elefántcsonttornyában élt, higgye el, mindaz amit az újságnak nyilatkozott, az egész országra érvényes volt. Végre, hogy vége!!!
Sok sikert az újra gondoláshoz, az eszméléshez!
egy színházszerető átlag ember