Felállt az egri tánctagozat - Barta Dóra: „Igenis baj van, mégpedig nagy baj”
Ma reggel a teljes egri tánctagozat felmondott a Gárdonyi Géza Színházban, erről és az ehhez vezető útról, az eddigi munkájukról beszélgettünk Barta Dórával, a tagozat volt vezetőjével.

Barta Dóra (BD): Csere Zoltán, Feledi János, Kiss Róbert, Darabont Áron, Kulcsár Noémi, Horváth Zita, Nagy Eszter Kata, Zombori Dorottya és én. A tagozati ügyvezetőnek, Mirkóczki Zitának felmondtak már korábban, ő pályázott egyébként tavaly 18 milliót a színháznak. Blaskó Balázsnak nincs rá szüksége.
►Ez azt jelenti, hogy a színészekkel együtt összesen tizennyolcan jönnek el a Gárdonyi Géza Színházból. A törvény szerint április 30-ig kellett volna nyilatkoznotok a következő évadról, ám Blaskó Balázs azt mondta, hogy március végéig állnak bizonyos anyagi kondíciók, ha addig nem döntötök, akkor csak rosszabb anyagi feltételeket tud biztosítani.
BD: Akárhogy keresem a szavakat, erről csak a zsarolás jut eszembe. Ahogy körvonalazódott, hogy komolyak a problémák az együttműködés terén, azt a módot kerestem, amivel meg tudom tartani a társulatot, azt a formát, amiben továbbra is együttműködünk a színházzal, megtartva a kétarcúságot, kiszolgálva az előadásokat, de művészileg nem szolgáltatjuk ki magunkat Blaskó Balázsnak. Ez nem sikerült. Azt érzem, hogy engem mindenképpen el akart távolítani, de nem találom az indokát, hogy miért. Sokaktól azt hallom, hogy már a megalakulásunk is zavarta, nem tetszett neki a szakmai önállóságunk a tánctagozati léten túl. Úgy tűnik idővel észrevette, hogy nem is olyan rossz elképzelés. Így mostanra rendelkezik 10 kiürült státusszal, azokat feltöltheti, saját arcára formálhatja. De nem is ez volt az igazán meglepő, hanem az, ahogy ez végigment. Erre nem lehet felkészülni. Arra lehetett volna, hogy tisztázzuk a művészi különbözőségeinket, és közösen megegyezünk.
► Miért?

Azt is megkérdeztem tőle, hogy mit nézett meg tőlünk, mit látott tőlünk, mi alapján határolódik el munkánktól, illetve Topolánszky Tamás (az egri tánctagozat új, leendő vezetője – a szerk.) előadásaiból mit látott, és mi alapján hívja őt vezetőnek, erre azt mondta: ezt fejezzem be, én nem vagyok számára partner. Úgy éreztem, hogy kínosak voltak neki ezek a kérdések.
► És neked felajánlották, hogy a saját, általad felépített, kitalált és vezetett társulatban tag lehetsz, mint egyszerű táncos?
BD: Igen. Úgy érzem, ez elég méltatlan helyzet. Engem érdekelt, hogy a tánc, mint műfaj hogyan, és hol foglalja el a helyét egy kőszínházban, ezért struktúrát építettem. Az integrálódás megtörtént, most kezdődhetne a nyugodt művészi munka, mert most van meg minden alapfeltétel hozzá. „Egyszerű” táncosként természetesen ezt nem folytathatom. Érdemes művészként nehezem tudom elképzelni magam Rákóczi musical háttértáncosaként. Nem tudom, hogy lesz tovább: amikor feltettünk kérdéseket arra vonatkozóan, hogy Tamás mit fog csinálni Egerben, akkor nem kaptunk konkrét válaszokat, csak annyit, hogy augusztus 1-jétől ő lesz. Kérdeztem, hogy akkor mi van a tánctagozattal, ki fogja vezetni addig, amíg én nem? Jeleztem, hogy ez egy szakma, amiben fizikai munkát végző emberek dolgoznak. Most ki fogja felkészíteni őket az előadásokra? Ki tartja őket karban? Ki vezeti a próbákat?
► Erre nincsenek válaszai az igazgatónak?
BD: Nincsenek. Viszont valakinek működtetnie kellene a rendszert, ha ez nem történik meg, az veszélyezteti a táncosaim fizikai állapotát, felkészültségét és az előadásbiztonságot is. Blaskó az egyik táncosomnak, Kulcsár Noéminek felkínálta még a kinevezésem visszavonása előtti napon, hogy ha szeretné, lehetne átmenetileg tánctagozat-vezető. Ő ezt felháborodottan visszautasította.
► Topolánszkyval beszéltél?
BD: Nem hívott fel. Jelen volt a bemutatónkon. Mondhatnám, hogy tulajdonképpen baráti kapcsolatban voltunk, vagy vagyunk… Akkor jöttem rá, hogy ő lehet az új ember, amikor megjelent a premierünkön, ám utána nem jött oda hozzám. Ez most egy éles szakmai kérdés, hiszen pontosan tudja, fel kell, hogy mérje, mibe csöppen bele. Ha ez velem történne, én nem mennék bele.

► Blaskó Balázs mennyire követte a ti működéseteket, az elmúlt három évben? Beszéltetek erről valaha? Ott volt az előadásaitokon? Lehet kompetens véleménye arról, ami a színpadon történt? Mert van neki, amit csináltok, az szerinte groteszk és túl modern az egri nézőknek, akik ezt nem képesek befogadni, mint a pestiek. Nem mi mondjuk, ő mondja ezt.
BD: A egri nézők effajta leminősítésével egyáltalán nem értek egyet. Tudtommal ő nem vett részt az egri tánctagozat bemutatóin – a mostani előadás felét látta –, de úgy beszél az előadásainkról, mintha látta volna őket. A lényeg ebben az egészben az, hogy mi bármit teszünk, neki mindig tagadó és támadó alapállása lesz. Fölösleges várni bármi olyat is, hogy neki valami tetszeni fog, amit mi csinálunk. Nem fog. Az egri nézők két nap alatt vásárolták meg az összes jegyet a Mini Erlau Táncfesztiválra. Telt ház előtt játszottunk hatalmas sikerrel. Tiszta Tánc bemutatónkat óriási tapssal díjazták a nézők.
► Neked amúgy Blaskó Balázs valaha elmondta, hogy milyen tánctagozatot képzel el?
BD: Úgy kezdődött az egész, hogy mindjárt a bemutatkozó társulati ülésen kijelentette, hogy itt már pedig tánctagozat helyett csak tánckar lesz. Azután biztos észrevette, hogy az van a szervezeti és működési szabályzatban, hogy a tánctagozatnak évadonként egy önálló előadást és két zenés produkciót kell teljesítenie. Valószínűleg rájött, hogy ez egy tánckarral így nem fog menni, és akkor elkezdte átalakítani a terveit. És amikor kiderült, hogy gazdaságilag és jogilag is bizonyított, hogy ez a tánctagozat ebben a formában és így önfenntartóan és sikerrel működik, akkor már csak egy baj volt: én. Egy ideje már csak engem akar eltávolítani. Bár azt mondta régebben, hogy a művészi állományhoz nem fog hozzányúlni.
►Úgy hírlik, hogy te valami komoly összeesküvésben vettél részt Hiller Istvánnal és Csizmadia Tiborral, úgy kaphattál kaptál 2007-ben egy Érdemes művész kitüntetést, azért, hogy az mentességként szolgáljon a tánctagozat vezetéséhez szükséges végzettség alól? Hallottunk ilyesmit ugyanis. Az is érdekes – az előző ciklus bűneit vizsgáló megyei jegyzőkönyvben olvastam –, hogy Érdemes művész díjjal valaki lehet felsővezető, de középvezető nem – egy Operaházat mondjuk igazgathat, de egy tánctagozatot nem. Ez tényleg komoly?

BD: Vicces, de úgy tűnik komolyan gondolják. Az összeesküvés-elméletről szólva nagyon hízelgőnek tartom, hogy azt hiszik, hogy én ilyen politikai potencia vagyok. Nem tudtam arról, hogy ilyen támogatásom van. Szóval természetesen ostobaság ezt így összehozni. A végzettségem körüli hercehurca pedig önmagát minősíti.
► Vagyis te nem írsz idézeteket kurrens politikusoktól a művészi hitvallásodba.
BD: Nem.
►Azt mindenki elfelejti, hogy a Csizmadiát a Fidesz is támogatta 2001-ben. Az is érv szokott lenni, hogy ő csak egy szavazatot kapott a társulatin. Blaskó mennyit kapott?
BD: Nem tartottak társulatit a választás előtt, sőt be se jelentette, hogy pályázni fog. Egy valamit szeretnék tisztázni, csak hogy világos legyen. Ha én úgy kerültem volna ebbe a városba, hogy visz a sors, és dolgozom pár évig Egerben, aztán pedig váltanom kell, és megyek tovább, akkor ezzel nem lenne semmi baj. Nem tulajdonítanék ennek akkora jelentőséget. De én Egerben születtem, itt nőttem fel, 17 éve járok haza, hat éven keresztül hetente kétszer jártam át Szegedről Egerbe a tánciskolába, szerveztem a táncfesztivált, fejlesztettem a tánc iránti fogékonyságot, mert fontosnak tartottam. Nagyon lokálpatrióta vagyok, vagy inkább voltam?
►A városvezetés ehhez hogy viszonyul?
BD: Ők látszólag támogattak, nekik fontos ez az ügy Egerben, de amikor a megyével kerültek szembe, ott lett egy fék. Nem titkolom: a határozottabb városi támogatás jobban esne. De most nagy a csend a városvezetésben, amelyben ez nyilván egy vitás és kényes kérdés, hiszen Blaskó Balázs felesége (Saárossy Kinga színész, az egri társulat tagja – a szerk.) az alpolgármester.
► Most akkor mi lesz? Hogyan tovább? Lesz Badora Társulat?
BD: Azt gondolom, az a dolgom, hogy a jövőbe tekintsek, hogy azon értékek mentén, amit eddig képviseltem, továbbmenjek. Meg kell találnom a módját annak, hogyan tud továbbélni ez a művészileg kiváló állapotban lévő, egységes társulat. Most dolgozott itt három külföldi koreográfus, és elismerően mondták, hogy milyen felkészült a csapat, és hízelgő volt, hogy Európa térképén hova helyezték el ezt a kis társulatot. Rengeteg munka van abban, hogy egy izraeli, aki a fél életét Berlinben tölti, egy világjáró spanyol és egy magyar, aki tíz éve Hollandiában dolgozik ilyen egyöntetűen és elismerően nyilatkozzon egy társulatról. Blaskó meg elment a szünetben, mielőtt szembesülhetett volna a közönség tetszésnyilvánításával. Lehet engem skatulyázni, hogy miket csinálok, csak érdemes körbenézni: Európa volt ott a színházban.
► Ez az, amire Egerben az igazgató szerint nincs szükség, mert nem való az ottani embereknek. Milyen volt a fogadtatás?
BD: Hosszú volt a taps, sikongatás.

BD: Remélem, egyben tudom tartani a társulatot. Nagy felelősséget érzek irántuk. Dolgozom rajta.
► Van erre remény?
BD: Remény egyenlőre nincs. Csapat van.
► Önálló társulat?
BD: Megpróbálom ezt az utat, de most a hatos kategória se az a kifejezetten jó hely. Az bánt, hogy ez egy működő konstrukció volt, hogy önfenntartó volt, visszahozta, amit elvitt, bebizonyosodott, hogy működik a támogatási rendszer, és adoptálható lenne máshol is. Miért nem használják ki? Miért nem veszik észre, hogy ez egy jó dolog? Egész életemben tudtam, hogy merre tartok, ez most egy olyan pillanat, hogy nagyon nehéz megfogalmaznom. Most, hogy lenullázódott minden, újra kell kezdeni az egészet. Mindent meg kell tennem, már csak a társulatért is, hogy megtaláljam a módját. Szerencsére az emberek, akik most mellettem vannak, támogatnak.
► Más színház keresett meg téged?
BD: Még nem. Az a furcsa, hogy a 7 milliós városi támogatás meglebegtetésénél az emberek azt gondolták, hogy nincs semmi baj. Mindenki megnyugodott. Pedig igenis baj van, mégpedig nagy baj.
Nyulassy Attila / Ugrai István / Zsedényi Balázs
>>> AZ EGER-DOSSZIÉ – a Gárdonyi Géza Színház igazgatóváltásához kapcsolódó cikkek itt olvashatók! |
2011. március 28.: Gondolatok a remény színházáról
2011. március 26.: Interjú – Szabó Emília: „Inkább a bizonytalanság, mint a biztos rossz”
2011. március 25.: Folytatódik az egri botrány: leváltották Barta Dórát a tánctagozat éléről
2011. március 24.: Kirúgják Barta Dórát? „Fáj, hogy a szülőföldemen hurcolnak meg”
2011. március 23.: Látogatók – A színészek is leváltva
2011. március 22.: Blaskó Balázs: A 180 fok nem hátraarc
2011. március 17.: Blaskó Balázs: „Lelkük rajta, ha lőnek”
2011. március 15.: Interjú – Zsótér Sándor: „Ez igazán szép vége a történetnek”
2011. március 11.: Szakmai és gazdasági felelőtlenséggel vádolják a volt egri direktort
2011. március 11.: Áthidalhatatlan távolság – Eger színháza nem folytathatja a Quartet Fesztivált
2011. március 7.: Eger: Leváltották a rendezőt és a színészeket
2011. március 4.: Interjú – Görög László: „Napokig foglalkozni kell vele”
2011. február 28.: Interjú – Kaszás Gergő: „A hátraarchoz nem tudok csatlakozni”
2011. február 24.: Interjú – Ötvös András: „Itt minden színház volt”
2011. február 21.: Eger, 2011: Egy nyertes színházigazgatói pályázat
2011. február 21.: Eger, 2011: Egy vesztes színházigazgatói pályázat
2011. február 11.: Egy örökös tag levele az új igazgatóhoz – Szegvári Menyhért: „Nem érthetek egyet”
2011. február 4.: Az erkölcs képe és a gyalázat arca – Blaskó Balázs bemutatkozott az egri társulatnak
2011. január 28.: Blaskó Balázs az egri színház igazgatója – „Demokratikusan előkészített diktatúra”
Címkék
Barta Dóra Blaskó Balázs Csere Zoltán Darabont Áron Feledi János Kulcsár Noémi Nagy Eszter Kata Zombori Dorottya Gárdonyi Géza Színház
A téma folytatása
Jogszabálysértés miatt perli az egri színházat Barta Dóra 2011. április 5., 20:50
Ilyen lesz a válaszok színháza Egerben 2011. április 12., 20:00
Hűtlen kezelés után nyomoz a rendőrség az egri színházban 2011. április 19., 00:00
Nem vagyunk láthatatlanok! Petíció Barta Dóra és társulata mellett 2011. május 2., 14:00
Eger és Kassa: baráti kapcsolatok 2011. május 6., 18:00
A pusztulás képei a Requiemben - Utoljára lép fel a távozó tánctagozat Egerben 2011. május 14., 10:30
750 aláírás Barta Dóra tánccsoportja mellett 2011. május 27., 11:00
Eger: Nincs évadértékelés, nincs pénz, nincs szerződtetés 2011. június 3., 18:30
„Minden anyagi kiadást minimalizálni” – biztonságban az egri színház következő évada 2011. augusztus 23., 17:00
Nádasy Erika inkább nyugdíjba megy - „Már oda sem vagyok írva” 2011. augusztus 26., 17:30
Nádasy Erika: „Elkezdünk építkezni” – Kőszínházból lakásszínházba 2011. szeptember 28., 13:30
Korábbi hírek e témában
Hárman pályáznak az egri színház igazgatói posztjára 2011. január 7., 11:30
Eger: Blaskót támogatja a bizottság 2011. január 18., 18:15
Blaskó Balázs az egri színház igazgatója – „Demokratikusan előkészített diktatúra” 2011. január 28., 14:15
Állvatapssal búcsúztatta az egri színház társulata Csizmadia Tibort 2011. február 1., 10:30
Az erkölcs képe és a gyalázat arca – Blaskó Balázs bemutatkozott az egri társulatnak 2011. február 4., 10:30
Egy örökös tag levele az új igazgatóhoz - Szegvári Menyhért: „Nem érthetek egyet” 2011. február 11., 22:40
„Ember: küzdj és bízva bízzál!” - Blaskó kontra Koltai az egri színház ügyéről 2011. február 16., 20:30
Eger, 2011: Egy vesztes színházigazgatói pályázat 2011. február 21., 09:30
Eger, 2011: Egy nyertes színházigazgatói pályázat 2011. február 21., 11:00
Ötvös András: „Itt minden színház volt” 2011. február 24., 15:15
Kaszás Gergő: „A hátraarchoz nem tudok csatlakozni” 2011. február 28., 15:30
Görög László: „Napokig foglalkozni kell vele” 2011. március 4., 13:45
Eger: Leváltották a rendezőt és a színészeket 2011. március 7., 13:20
Áthidalhatatlan távolság – Eger színháza nem folytathatja a Quartet Fesztivált 2011. március 11., 10:30
Szakmai és gazdasági felelőtlenséggel vádolják a volt egri direktort 2011. március 11., 18:30
Zsótér Sándor: „Ez igazán szép vége a történetnek” 2011. március 15., 12:30
Blaskó Balázs: „Lelkük rajta, ha lőnek” 2011. március 17., 13:15
Blaskó Balázs: A 180 fok nem hátraarc 2011. március 22., 14:00
Látogatók - a színészek is leváltva 2011. március 23., 10:30
Folytatódik az egri botrány: leváltották Barta Dórát a tánctagozat éléről 2011. március 25., 18:00
Szabó Emília: „Inkább a bizonytalanság, mint a biztos rossz” 2011. március 26., 16:30
Gondolatok a remény színházáról 2011. március 28., 10:30
ne menjetek el!