7óra7

Kossuth-díjat kapott Piros Ildikó színész

Kossuth-díjat kapott Piros Ildikó színész

2013. 07. 06. | 7óra7

"Mióta tudom, hogy Kossuth-díjjal tüntetnek ki, azóta próbálok visszanézni. Negyvennégy éve, húszévesen kerültem a Madách Színházba, rögtön főszereppel debütáltam és attól kezdve töretlen volt a pályám" - mondta Piros Ildikó az MTI-nek.

Felidézte, hogy mögötte van a világirodalom és a magyar drámairodalom összes nagyszerű női szerepe. "Ez nem adatik meg minden színésznőnek. Hetvennél több főszerepet alakítottam, hetvennél több nő életét éltem meg. Ez önmagában csoda. Shakespeare és Tennessee Williams, Schiller és Arthur Miller, Molnár Ferenc, Sarkadi Imre, Tamási Áron, Sütő András, Szabó Magda gondolatait közvetíthettem. Ennél gyönyörűbb adományt nem tudok elképzelni a sorstól, de ez felelősség is egyben. Mi színészek, Thália papjai vagyunk, szolgálunk. Én mindig is ennek tudatában mentem fel a színpadra. Nem díjakért dolgoztam, soha nem jutott eszembe, hogy
Kossuth-díjasnak kell lennem. Most mégis úgy gondolom, hogy a Kossuth-díj a pályám koronája" - összegezte eddigi pályafutását a színésznő.

Mint mondta, kedvenc szerepei közül lehetetlen csupán egyet kiemelni, inkább azokról a pályatársakról szólt, akik meghatározták színészi működését. "Amikor bekerültem a Madách Színházba, együtt játszhattam Bessenyei Ferenccel, Tolnai Klárival, Kiss Manyival, Mensáros Lászlóval, Pécsi Sándorral, Huszti Péterrel, ők valamennyien az életemhez tartoznak" - fogalmazott Piros Ildikó.

A színházi fellépések mellett száznál több filmben és televíziós alkotásban játszott a kitüntetett művész. A sok munka mellett férjével, Huszti Péterrel három fiút neveltek. Ehhez persze kellett az, hogy a gyerekek megértsék, mennyire fontos a hivatás szüleik számára és kellett a nagymamai segítség is. "Két éve halt meg az édesanyám. Ez a díj az övé is és már nem tudom neki megmondani. Tudom, hogy tudja, de ez mégis más" - jegyezte meg összeszorult torokkal.

Vizi E. Szilveszter, Piros Ildikó

Piros Ildikó a gáncsoskodókkal nem foglalkozik, a segítőket tartja fontosnak, azokat, akik kiválasztották. A kitüntetés okán emlékezik Várkonyi Zoltánra, akinek az osztályába került a főiskolán, Ádám Ottóra, aki vezető színészként szerződtette a Madách Színházba, valamint megemlítette Vámos Lászlót és Kerényi Imrét is.

"Kerényi évtizedek óta rendez engem, üti a fejemet, s ahogy mondani szoktam, kockára vág a színpadon, de én hiszek neki, mert mindig jó irányba terel. Az első fellépésem rendezője ő volt, s mostani legnagyobb sikerünket Huszti Péterrel, a Kései találkozást is ő állította színpadra. A kollégák megtiszteltek azzal, hogy az Arbuzov-dráma főpróbájára beültek. Nagyon ideges voltam, hiszen kollégák előtt játszani a legnagyobb megmérettetés. Megkönnyebbültem, amikor a főpróba után sorra gratuláltak. A másnapi premieren pedig hatalmas volt az ováció, a közönség hosszú perceken keresztül állva tapsolt a József Attila Színházban" - mondta Piros Ildikó.

Az idei évadban még egy bemutatója lesz, az Egy szerelem három éjszakáját a Soproni Petőfi Színházban viszik színre a budapesti József Attila Színházzal koprodukcióban.

Piros Ildikó 1947. december 23-án született Kecskeméten. Még a Színház- és Filmművészeti Főiskola harmadéves hallgatója volt, amikor 1968-ban a Madách Színházban Dürrenmatt Nagy Romulus című darabjában színpadra lépett. 1970-ben diplomázott, a Madách Színházhoz szerződött, amelynek azóta is tagja. 2007 óta a soproni Petőfi Színházban is játszik. 2000-től a Magyar Táncművészeti Főiskolán színészi játékot tanít. Munkásságát 1982-ben Jászai Mari-díjjal, 1993-ban Déryné-díjjal ismerték el. 2003-ban érdemes művészi címmel tüntették ki.

_Kapcsolódó:_

>>> Kossuth-díj 2012 >>> Kiváló és Érdemes Művész kitüntetések 2012 >>> Jászai Mari-díj, Magyar Érdemrend Tisztikereszt, Magyar Érdemrend Lovagkereszt, Magyar Ezüst Érdemkereszt, Harangozó Gyula-díj, Hortobágyi Károly-díj, Blattner Géza-díj, Bánffy Miklós-díj, Erkel Ferenc-díj 2012 >>> Magyar állami kitüntetés Bogdán Zsoltnak és Kézdi Imolának >>> Kossuth-díjat kapott Székely László díszlettervező >>> Reviczky Gábor: a Kossuth-díj minőségi tanúsítvány >>> A közönség odaadó és igényes szolgálatáért – Kossuth-díjat kapott Pásztor Erzsi >>> „Csináltam a dolgomat és nem törődtem semmi mással”– Kossuth-díjas Miklósa Erika operaénekes >>> Balázs Péter Kossuth-díjas – groteszk báj és közösségkovácsolás

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr158001015

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása